Kíméletlenül éles látleletek jövőarcheológusok számára

hangover
2020 április 05., 10:58

Nehezebben induló hétvégi délelőttökre kitalált sorozatunk az utóbbi hetekben a kényszerű otthonmaradás mellé kínál némi segítséget. Ma egy egészen különleges hangulatú válogatással, ami Nemes Z. Márió Barokk Femina című verses naplójának világát idézi meg.

A költő-esztéta Nemes Z. Márió számtalan műve és projektje mellett a hungarofuturista mozgalom egyik elindítója, Barokk Femina című kötete tavaly ősszel jelent meg. Ez a mű a 2006-os őszi eseményeket eleveníti fel egy apokaliptikus naplóban, ami sokat merít a társadalom kollektív tudattalanjából. A kötetről itt lehet elolvasni egy igazán alapos kritikát, e cikk legalján pedig egy rövid részletet lehet fellelni.

A mai válogatáshoz Miklósvölgyi Zsolt írt beharangozót:

„Az alábbi zenei anyag Nemes Z. Márió tavaly ősszel megjelent Barokk Femina (Jelenkor Kiadó, 2019) című kötetéhez készült koncept-mix. A Képli Balázs (aka. Nullius in Verba) által válogatott és összerakott mix azonban nem egyszerűen illusztrálja, mint inkább tematikusan és hangulatilag tovább tágítja a verses kötetben kirajzolódó szélesvásznú kulturális, politikai, és összművészeti panorámát. A könyv fülszövege nyomán úgy is fogalmazhatnánk, hogy a zenei válogatás, akárcsak a kötet maga, végig kalauzol bennünket a költői én saját és a magyar társadalom közös tudattalanjában. A Barokk Femina ugyanis olyan személyes vallomásokat is színre vivő verses naplóként is olvasható, amelyben az egymást metsző irodalmi, politikai és társadalmi tereken túl egy pontosan beazonosítható korszak tablója is megelevenedik, hiszen látomásos erejű, mégis kíméletlenül éles archeológiai látleletet nyújtja a 2006-os őszi eseményeknek. A mixtape-ben hallhatunk többek között a kötetben szövegszerűen is megjelenő zenei utalásokat, a kétezres évek hangulatát megidéző dekonstruált klubzenéket, sötét hangultba mártott, mutáns basszusokat, dühösebb zajzenéket, vagy éppen a hungarofuturista zenei panteon megkerülhetetlen alapvetéseit. Ezekből a zenékből és hangmintákból a végén aztán összeáll egy olyan kísérteties leletegyüttes, amelyre mintha a Barokk Feminában megelevenített 2006 körüli korszakot kutató jövőarcheológus bukkant volna rá. ”

Ezek az elhangzó darabok:

  • Ligeti György - Étude II: Cordes à vide (played by Gábor Csalog, BMC Records, 2004)
  • Szabados György és MAKUZ-Zenekar - A Szarvassá Vált Fiak (I. tétel) (Hungaroton, 1989)
  • Cienfuegos - American Motels (L.I.E.S. Records, 2018)
  • Lee Gamble - BMW Shuanghuan X5 (Hyperdub, 2019)
  • Bartók Béla - A kékszakállú herceg vára - Fourth Door (London Symphony Orchestra, cond. by V. Gregiev, 2009)
  • Günter Müller, Jason Kahn, Norbert Möslang - Dom_1 (Mikroton Recordings, 2018)
  • Dalglish - Ciaradh (Ngt13edit) (PAN Records, 2014)
  • Atrax Morgue - Chill (Slaughter Productions, 1999)
  • Moor Mother - Repeater (feat. Dali de Saint Paul) (Don Giovanni Records, 2019)
  • Lana Del Rabies - Disgrace (Deathbomb Arc, 2018)
  • Lingua Ignota - FAITHFUL SERVANT FRIEND OF CHRIST (Profound Lore, 2019)
  • Varg2TM & Coucou Chloe - I get lit (cause if not, I think of u) (Posh Isolation, 2019)
  • E-Saggila - Strive for Action (BANK Records NYC, 2018)
  • Borusiade - The Death of a Desire (Dark Entries, 2020)
  • Dame Area - Yo quiero, yo puedo (Kess Kill, 2019)
  • Lotic - Resilience (Tri Angle, 2018)
  • Nelly Furtado - Promiscous (ft. Timbaland) (Loose, 2006)
  • Smerz - Half Life (XL Recordings, 2018)
  • Baskíria - Megtorlás kezdete (demo, not on label, 2003)
  • Ligeti György - Étude XIV: Coloana infinitā (played by Gábor Csalog, BMC Records, 2004)
  • Wagner - Die Walküre: Akt I: Orchestervorspiel (Berliner Philharmoniker mit Herbert von Karajan, Deutsche Grammophon GmbH, 1967)
  • Liszt - Via Crucis XI. (played by Dezsö Ránki and Edit Klukon, BMC Records, 2005)
  • Szécsi Pál - Egy szál harangvirág (Hungaroton-Pepita, 1973)

Ez pedig egy részlet a kötetből:

„Az IWIW-en olvastam, hogy ma lesz az évezred bulija a REDROOMBAN. Természetesen nem hiányozhatok, gondoltam, mert a Zolik egyöntetű véleménye (ritka eset) szerint is ez lesz a háttérben már régóta szervezett születésnapi bulim. Amikor megírtam a TELEPNEK, hogy ott találkozunk, raktam is egy szmájlit. Persze nem volt senki az Astoria sarkán, amikor a beengedésre vártam, biztos előresiettek, hogy minden készen álljon a nagy leleplezésre. A tömeg elég vegyesnek tűnt. Sok fattyú, kevés Bakkhosz. Rengeteg narthéxhordozó és magnetikus alvajáró, meg persze JUDITOK JUDITOK és JUDITOK.

Az este egyelőre nyugodt volt, a pára enyhén pulzált, de csak amennyire az általános ERŐSZAK megkövetelte. A kidobók maszkot viseltek, amolyan BAROKK állatfejeket, utóbbi időben ez elég megszokottá vált az utcán. A Magyar Köztársaság fennállása óta az egész politikai elit HAZUDOTT, de attól, hogy a HAZUGSÁG magyarul van, még nem magyar. Ez is csak az UTÁNZÁS része, de a BAROKK tisztító tüzében legalább majd minden MEGIGAZUL. Így fogtok égni ti is ott lent, mondták a kidobók a JUDITOKNAK, amikor az ellenőrzés címén alányúltak. Ettől eltekintve nagyobb atrocitás nélkül jutottunk le a FÖLD alatti térbe, ahol azték design és vadászhangulat keveréke uralta az első pár helyiséget. Legalábbis a falakon vörös neonnal megvilágított trófeák és mélyedésekben kialakított art deco ásványhalmazatok alapján erre következtettem.

Egy törpe pecsételte le a karomat, akit futólag ismertem az egyetemről, azt hiszem, György Péter előadásán szoktam látni. Ez egy fekete buli vagy egy fehér buli, kérdezgette mögöttem valaki, nem kapott választ, ezért csak egyre tovább ismételgette, azt hiszem, egész éjszaka hallottam.

A belső terek a MAKOVECZ-MÁTRIX ALAPJÁN NŐTTEK ÖSSZE, de segített a bélzene is: Sarah McLeod He Doesn’t Love You (Tommyboy Remix). Lassan laktam be az estét,
mert a BAROKK óta nem iszom alkoholt, és mert egyre csak azt kutattam, hogy hol vannak a többiek, és mikor kezdődik végre a buli titkos része, de aztán rájöttem,
hogy már órák óta elkezdődött. A pultnál megittam egy REDBULLT, és rögtön felismertem, hogy TÖBBSÉGBEN vagyunk. Azonnal elkezdtem táncolni. Egyenruhám
szorosan tapadt a testemhez, vállapjaim csillogtak a stroboszkóp alatt, mert én voltam a Zolik között a SZÉP. Ahogy telt az idő, egyre újabb amorf tánctereket fedeztem fel, mintha a REDROOM maga is egyre beljebb és egyre több irányban hatolt volna a város alá. A FORRADALOM megeszi önmagát, de ez csupán a perpetuum mobile BAROKK formája. És ebben az állandó habzsolásban elszaporodtak a JUDITOK KORZETTBEN húzózsinórral, jacquard szövettel, volt ott zöld szatén és csipke, a pulzáló neonfényektől újra meg újra torzítva, nyalva és megtépve.

Tudtam, ez is az ajándékom része. EREKCIÓM lángolt PÉNISZEM VÉRZŐ helyén, és mintha megérezték volna a szagát, egyre több JUDITOK táncolt körbe kipeckelt szájjal,
fátyolban vagy csak eleven sebként tátogó torokkal. A Tommyboy remix is végtelen, akár a FORRADALOM, de a táncversenynek győztese kell legyen, ezért az utolsó
teremben engem, a SZÉPET, ím a DISZKÓTRÓNHOZ vezettek. Nincs már ruha rajtam, megfosztottak tőle a JUDITOK darabról darabra, csonka EGÉSZKÉNT fürdök a dübörgő BAROKKBAN.

ÍRD ÉS MONDD. A DISZKÓTRÓN körül 24 szék, a székeken huszonnégy Zoli ült, fehér ruhába öltözve, a fejükön aranykoszorú. A DISZKÓTRÓN előtt kristályként csillogó üvegtenger. A DISZKÓTRÓN körül négy ÉLŐLÉNY, elöl, hátul tele szemekkel, melyek soha nem csukódnak le, mert minden születésemkor engem néznek. A huszonnégy Zoli leborult a DISZKÓTRÓN előtt, és imádta a táncverseny győztesét: „Méltó vagy, hogy tiéd legyen a dicsőség, a tisztelet és a hatalom, mert a te akaratod hívott életre és teremtett MINDENT, mert te vagy a BAROKK!” És én voltam ott. PÉNISZEM VÉRZŐ helye kitágult és elnyelt. Üres voltam, és teli, szerveim voltak és nem voltak, mert minden szervem a ROVAROK voltak, akik egyre csak zenéltek, hogy SZENT SZENT SZENT, míg a Zolik leborultak és imádtak. Üres voltam és teli voltam, mert ROVARANYA voltam a DISZKÓTRÓNON. Végül GLÓRIAKÉNT fentről aláereszkedett rám lassan titkos ajándékom, a KORZETT, kristályként csillogó győzelmi páncél, mely alakom és versem formálja újra a FORRADALOMBA, hogy szerveim zenéjét végül mindenki hallja, akinek van füle a hallásra: SZENT SZENT SZENT A BAROKK FEMINA.”

Sorozatunknak ez már sokadik része volt, a korábbiakat itt lehet meghallgatni. A grafika Lődi Áron munkája.