Az útlevelek pihennek ugyan, de a zene megtalálja az utat hozzánk
Nehezebben induló hétvégékre kitalált sorozatunkban most az egész világot bebarangoló válogatás segíti az ébredést, a WOMEX hangulatát megidéző összeállítással.
A WOMEX, azaz a World Music Expo a legjelentősebb világzenei esemény, ami idén másodszor lett volna Magyarországon, de a járvány közbeszólt, így a koncertek és szakmai programok nagy részét online tartják majd meg. De nem marad el minden koncert, a magyar fellépők, köztük Lajkó Félix, Dalinda vagy a Parno Graszt is színpadra állnak majd október 21-e és 24-e között a Müpában, és itt lesz majd október 24-én az idén WOMEX-életműdíjjal kitüntetett Lakatos Mónika koncertje is. Minden további információt az esemény honlapján, illetve Facebook-oldalán lehet fellelni.
A nálunk megjelenő válogatást Weyer Balázs, a WOMEX-et Magyarországra elhozó Hangvető programigazgatója állította össze, aki a mix mellé írt egy rövid ajánlót is:
„Egy világzenei eseményt első látásra az különböztet meg minden más zenei eseménytől, hogy a plakátokon a fellépők neve mögé kiírják a származási országot is. Apróságnak tűnik, de a lényegről szól: a világzene az egyetlen, ahol a különbözőség az érdekes. Míg a műfaji alapú kategóriák a swingtől a minimal technóig többé-kevésbé egységes zenei nyelven szólnak a világ minden pontján (egy ecuadori és egy grúz dzsessz-kvintett, vagy egy argentin és egy norvég death metal banda nagyjából ugyanannak az esztétikának akar megfelelni), a világzenében csak a művészi szemlélet egységes, a zene viszont ezerféle.
Ilyen értelemben a világzene a zeneipar kézműves gasztronómiája, kézműves sörfőzdéje, kézzel készített csöves hangfala és még sorolhatnám. A különbség az, hogy még csak nem is drágább, hanem éppen hogy olcsóbb, mint a nagyipari termelés. Nézzünk csak be a playlisten szereplő egyik szám látványkonyhájának ablakán, ahogy rengeteg apró, alig követhető elemből összeáll valami, amit a marketingben prémium minőségnek hívnának, de szerencsére a világzenében nem használnak ilyen szavakat. Az algériai Djazia Satournak ez a felvétele nagyon érzékletesen mutatja be, hogy mekkora energiákat mozgósíthat egy ilyen kézműves megközelítésű zene, miközben senki nem tesz akár csak egy hevesebbnek nevezhető mozdulatot sem, de a résztvevők nem csak ritmikai, hanem érzelmi szinkronban játszása, hogy ne mondjam közös flow-élménye hatalmas energiákat szabadít fel és ezen a felvételen egyenként – kezenként, arconként, szemenként – megfigyelhető, hogy hogyan jön létre a sok kicsiből valami hatalmas.
Ez a videó volt az egyik oka, amiért zsűritagként sok kompromisszumra hajlandó voltam, hogy meggyőzzem a többieket és Djazia Satour itt játsszon Budapesten a jövő héten. (Ha 1200-ból kell kiválasztani 45-öt, akkor komoly stratégiákat kell gyártani előre, ha az ember nem akarja elveszíteni a fonalat.) Sikerült is, de épp ez az, ami most mégsem fog megtörténni. A WOMEX (World Music Expo) 2015-ben idén másodszor lesz Budapesten, de mégsem úgy, mint öt évvel ezelőtt. A WOMEX ugyanis a járványnak talán leginkább kitett zenei esemény a világon. Vannak ugyan nagyobbak, de olyan, amelyre a világ több országából érkeznének, nincsen – egy WOMEX-re általában 90-95 különféle útlevéllel érkeznek fellépők és szakemberek.
Ők idén jelentős részben online fognak megjelenni – koncertezni, tárgyalni, kritizálni, örülni, alkudozni, új ötleteket gyűjteni. Mi magyarok pechesek vagyunk, hogy ez éppen a mi évünkben történik (persze majd pótoljuk!), közben mi vagyunk a legszerencsésebbek is, hiszen senki más nem mehet fizikailag WOMEX-koncertre idén, csak mi (október 21-24 között). A WOMEX programjának öt koncertje – és köztük a legfontosabb, Lakatos Mónika életműdíj gálája – ugyanis a MüPában lesz, közönség előtt, és ezt a streamet fogja nézni a maradék majdnem 100 országbeli kolléga. Lakatos Mónika mellett a népi girl power Dalindát, a csodálatos Ötödik évszakot, akik úgy kerültek be egy ilyen erős versenyben a programba, hogy még az első lemezük sem jelent meg, ami egészen kivételes, a Babrát, a Magost – rajtuk kívül pedig, ellensúlyozva a külföldi fellépők hiányát, olyan korábbi, mára sikeres WOMEX-veteránokat, mint Lajkó Félix és a Parno Graszt. Többségüktől szerepel is szám ebben a 2 órányi kézműves prémium mixben. Lakatos Mónikától például egy olyan, amely még meg sem jelent, csak ízelítő a hamarosan megjelenő lemezből. Mellettük pedig ott a szlovén Sirom hangtájképétől az izlandi Hugar szinte szakrális elektronikáján át a kolumbiai La Perla komoly izommunkát igénylő ütőhangszeres kíséretéig nagyon sok mindenki azok közül, akik ezekben a napokban érkeznének Budapestre. Ha nem is szállnak le Ferihegyen, a jövő héten valahogy mégis mindannyian itt lesznek, hiszen erre készülnek legalább fél éve. Az útlevelek pihennek ugyan, de a zene megtalálja az utat hozzánk, például ebben a playlistben is.”
Ezek pedig az elhangzó dalok:
- El Khat - Ya Raiyat (القات) - Jemen/Izrael
- Son Rompe Pera - Cumbia Algarrobera (feat. Chico Trujillo) - Mexikó
- Djazia Satour - Neghmat Erriah – Algéria
- Yorkstone / Thorne / Khan - Everything Sacred - UK/India
- Hugar - Óroi – Izland
- Sirom - Malodane Budnost – Szlovénia
- La Perla - Bruja – Kolumbia
- Parno Graszt - Romano Bijo – Magyarország
- Ötödik évszak - Lefelé folyik a Tisza – Magyarország
- Alogte Oho & His Sounds of Joy - Mam Yinne Wa – Ghána
- La Mambanegra - Barrio Caliente (feat. Jorge Huertas) – Kolumbia
- Fanfara Station - Rahail – Olaszország / Tunézia
- Dalinda - Te vagy a kutya – Magyarország
- Ti’kaniki - Médlé Lontan – Franciaország (Réunion)
- Lajkó Félix - Mező – Magyarország
- Fulu Miziki - Kinshasa Music Warriors – Kongó
- Dongyang Gozupa - Spirit – Dél-Korea
- Lakatos Mónika és a Cigány Hangok - Mátyilém mé mámo - Magyarország
- Marja Mortensson - Mojhtesh – Norvégia
- Céu - Comadi - Brazília
- Madalitso Band - Vina Vina Malawi – Malawi
- Tegie Chlopy - Weselny - Lengyelország
- Babra - Semartin – Magyarország
- Oratnitza: Zhelkya – Bulgária
- Bashavel - Po Vajanského Nábreží – Szlovákia
- Golnar & Mahan - Cadiz (feat. Alain Perez) – Irán/Ausztria
Sorozatunknak ez már a sokadik része, a korábbiakat itt lehet meghallgatni.
címlapkép: Hatházi Tamás