Klasszikus zenei koncertek a kulturális vízfej ellenszelében


Ha van ország, ahol rendkívül fontos volna a kulturális vízfej ellen küzdeni, az Magyarország. Hogy Budapesten kívül – Pécsen, Miskolcon ÉS Debrecenben – is van klasszikus zenei élet, nem is akármilyen, arra az alábbi koncertek szolgáltatnak bizonyítékot. Azért persze érdemes megnézni az új Parsifalt is a budapesti Operaházban. Zajszűrő, a 444 klasszikus zenei ajánlója. 

Wagner: Parsifal
2022. április 17. (vasárnap), 17.00 – Magyar Állami Operaház
Még a Wagnert közismerten gyűlölő Claude Debussy sem volt képes soha egyetlen rossz szót szólni a Parsifalról, Wagner utolsó jelentős művéről, sőt úgy fogalmazott, hogy „a Parsifal a zene halhatatlan dicsőségére emelt legszebb hangzó emlékművek egyike”. Wagner „színpadszentelő ünnepi játékként” határozta meg a darab címét, és 1887-es bemutatója óta valódi rítusnak számít minden előadása. A keresztény szimbólumokkal teletűzdelt, középkorú eredetű megváltástörténetet feldolgozó operát gyakran játsszák húsvét idején, nem véletlen tehát, hogy a nemrégiben újranyitott Magyar Állami Operaházban is műsorra tűzik, mi több, harmincöt év után a művészeti igazgató Almási-Tóth András új rendezésében, a zeneigazgató Kocsár Balázs vezényletével.
TOVÁBBI RÉSZLETEK >>>

Maxim Vengerov és a Pannon Filharmonikusok
2022. április 23. (szombat), 18.00 – Kodály Központ (Pécs)
Pécsre önmagában azért is érdemes elmenni, mert remek hely, de hasonlóképpen erős érv lehet egy pécsi látogatás mellett a Pannon Filharmonikusok koncertje Maxim Vengerovval április 23-án (a pécsiek ne menjenek sehova!). Vengerov minden idők egyik legnagyobb hegedűse, Novoszibirszkben született, Izraelben nőtt fel, Monacóban él és mindent tud a hegedülésről, sőt a zenélésről. Hogy zseniális tanár és számos jótékony projekt kitalálója és résztvevője, az csak a hab a tortán. A pécsi koncerten ráadásul a fiatal Szergej Prokofjev túláradóan szép és lebilincselően romantikus fiatalkori hegedűversenyét játssza, a koncert második felében pedig Bartók Concertója szerepel műsoron a nagyszerű Kovács János dirigálásával.
TOVÁBBI RÉSZLETEK >>>

Igudesman & Joo: Play it Again
2022. április 26. (kedd), 19.30 – Művészetek Háza (Miskolc)
A klasszikus zenével való viccelődés általában nem szokott sikerülni a színpadon, nem azért, mert a klasszikus zenével nem lehet viccelni, hanem azért, mert akik valóban viccesek, többnyire nem elég jó zenészek, akik meg elég jó zenészek, nem tudnak (vagy akarnak) viccelődni. A szabályt erősítő kivétel az orosz hegedűművész Aleksey Igudesman és a koreai-brit zongoraművész Hyung-ki Joo kettőse. A londoni Yehudi Menuhin Schoolban lettek életre szóló barátok és 2004 óta kápráztatják el a világot humorukkal, kreativitásukkal és lehengerlő zeneiségükkel. Olyan művészek partnereiként léptek fel korábban a New York-i Carnegie Halltól a hamburgi Elbphilharmonie-ig számos koncertterem közönsége előtt, mint Joshua Bell, Janine Jansen, Gidon Kremer, Misha Maisky, Julian Rachlin vagy Yuja Wang. Legújabb produkciójukért feltétlenül érdemes Miskolcig menni (a miskolciak ne menjenek sehová!): a „Play it Again” című est ott indul, ahol egy hangverseny befejeződni szokott, s ráadásszámokból építenek fel egy teljes programot, sok-sok improvizációval, az adott közönség hangulatának és ízlésének megfelelően alakítva a műsort.
TOVÁBBI RÉSZLETEK >>>

Szergej Krilov és a Kodály Filharmonikusok Debrecen
2022. április 30. (szombat), 19.30 – Kölcsey Központ (Debrecen)
Szergej Krilov a születése előtt kilenc hónappal kezdte az ismerkedést a hegedűvel, apja ugyanis neves hegedűkészítő volt, de a zenével is mínusz kilenchónaposan találkozott először, hiszen édesanyja zongoratanár. Csodagyerekként indult a pályán, és felnőttként sem fakult meg a zeneisége: a világ legjelentősebb hegedűművészei között tartják számon (a legendás csellista, Mjsztszlav Rosztropovics egyenesen a Top 5-be sorolta). Most a debreceni Kodály Filharmonikusok és a karmester Kollár Imre partnereként minden idők leghegedűversenyebb hegedűversenyét, Mendelssohn darabját játssza április 30-án. Mendelssohn előtt Muszorgszkij, utána Bartók és Weiner szerepelnek a műsorban. 
TOVÁBBI RÉSZLETEK >>>

Ramón Vargas és a Győri Filharmonikus Zenekar
2022. május 5. (csütörtök), 19.30 – Kölcsey Központ (Debrecen)
Ha van tenor, aki a Carreras-Domingo-Pavarotti hármas méltó örökösének tekinthető, az a mexikói énekes, Ramón Vargas. Bár karrierje már a nyolcvanas években beindult különböző versenygyőzelmekkel és fontos fellépésekkel, a valódi robbanást az jelentette, amikor 1992-ben Pavarotti helyére kellett beugrania a New Yorki Metropolitan Opera Lammermoori Lucia-előadásába. Ettől kezdve nem volt megállás, Milánó, London, Párizs, Buenos Aires, Bécs következett, és a lista hosszan sorolható. Május 5-én Debrecen van soron: a Győri Filharmonikusok kíséretével kedvenc – és a hangjához legjobban illő – repertoárjából válogat: romantikus olasz operaáirákat hallhatunk tőle (néhány Mozarttal kiegészítve). S hogy az est jó kezekben lesz, azért nemcsak a főszereplő, hanem a karmester Pier Giorgio Morandi is kezeskedik.
TOVÁBBI RÉSZLETEK >>>