Klasszikus zenei koncertek a kulturális vízfej ellenszelében
Ha van ország, ahol rendkívül fontos volna a kulturális
vízfej ellen küzdeni, az Magyarország. Hogy Budapesten kívül – Pécsen, Miskolcon
ÉS Debrecenben – is van klasszikus zenei élet, nem is akármilyen, arra az
alábbi koncertek szolgáltatnak bizonyítékot. Azért persze érdemes megnézni az
új Parsifalt is a budapesti Operaházban. Zajszűrő, a 444 klasszikus zenei
ajánlója.
Wagner: Parsifal
2022. április 17. (vasárnap), 17.00 – Magyar Állami Operaház
Még a Wagnert közismerten gyűlölő Claude Debussy sem volt képes soha
egyetlen rossz szót szólni a Parsifalról, Wagner utolsó jelentős művéről,
sőt úgy fogalmazott, hogy „a Parsifal a zene halhatatlan dicsőségére
emelt legszebb hangzó emlékművek egyike”. Wagner „színpadszentelő ünnepi
játékként” határozta meg a darab címét, és 1887-es bemutatója óta valódi
rítusnak számít minden előadása. A keresztény szimbólumokkal teletűzdelt,
középkorú eredetű megváltástörténetet feldolgozó operát gyakran játsszák húsvét
idején, nem véletlen tehát, hogy a nemrégiben újranyitott Magyar Állami
Operaházban is műsorra tűzik, mi több, harmincöt év után a művészeti
igazgató Almási-Tóth András új rendezésében, a zeneigazgató Kocsár Balázs
vezényletével.
TOVÁBBI
RÉSZLETEK >>>
Maxim Vengerov és a Pannon Filharmonikusok
2022. április 23. (szombat), 18.00 – Kodály Központ (Pécs)
Pécsre önmagában azért is érdemes elmenni, mert remek hely, de
hasonlóképpen erős érv lehet egy pécsi látogatás mellett a Pannon Filharmonikusok
koncertje Maxim Vengerovval április 23-án (a pécsiek ne menjenek sehova!). Vengerov minden idők egyik
legnagyobb hegedűse, Novoszibirszkben született, Izraelben nőtt fel, Monacóban
él és mindent tud a hegedülésről, sőt a zenélésről. Hogy zseniális tanár és számos
jótékony projekt kitalálója és résztvevője, az csak a hab a tortán. A pécsi
koncerten ráadásul a fiatal Szergej Prokofjev túláradóan szép és lebilincselően
romantikus fiatalkori hegedűversenyét játssza, a koncert második felében pedig
Bartók Concertója szerepel műsoron a nagyszerű Kovács János
dirigálásával.
TOVÁBBI
RÉSZLETEK >>>
Igudesman & Joo: Play it Again
2022. április 26. (kedd), 19.30 – Művészetek Háza (Miskolc)
A klasszikus zenével való viccelődés általában nem
szokott sikerülni a színpadon, nem azért, mert a klasszikus zenével nem lehet
viccelni, hanem azért, mert akik valóban viccesek, többnyire nem elég jó
zenészek, akik meg elég jó zenészek, nem tudnak (vagy akarnak) viccelődni. A
szabályt erősítő kivétel az orosz hegedűművész Aleksey Igudesman és a koreai-brit
zongoraművész Hyung-ki Joo kettőse. A londoni Yehudi Menuhin Schoolban lettek
életre szóló barátok és 2004 óta kápráztatják el a világot humorukkal,
kreativitásukkal és lehengerlő zeneiségükkel. Olyan művészek partnereiként
léptek fel korábban a New York-i Carnegie Halltól a hamburgi Elbphilharmonie-ig számos koncertterem közönsége előtt, mint Joshua Bell, Janine Jansen, Gidon Kremer, Misha
Maisky, Julian Rachlin vagy Yuja Wang. Legújabb
produkciójukért feltétlenül érdemes Miskolcig menni (a miskolciak ne menjenek
sehová!): a „Play it Again” című est ott indul, ahol egy hangverseny befejeződni
szokott, s ráadásszámokból építenek fel egy teljes programot, sok-sok improvizációval,
az adott közönség hangulatának és ízlésének megfelelően alakítva a műsort.
TOVÁBBI
RÉSZLETEK >>>
Szergej Krilov és a Kodály Filharmonikusok Debrecen
2022. április 30. (szombat), 19.30 – Kölcsey Központ (Debrecen)
Szergej Krilov a születése előtt kilenc hónappal kezdte
az ismerkedést a hegedűvel, apja ugyanis neves hegedűkészítő volt, de a zenével
is mínusz kilenchónaposan találkozott először, hiszen édesanyja zongoratanár. Csodagyerekként
indult a pályán, és felnőttként sem fakult meg a zeneisége: a világ legjelentősebb
hegedűművészei között tartják számon (a legendás csellista, Mjsztszlav
Rosztropovics egyenesen a Top 5-be sorolta). Most a debreceni Kodály
Filharmonikusok és a karmester Kollár Imre partnereként minden idők
leghegedűversenyebb hegedűversenyét, Mendelssohn darabját játssza április 30-án.
Mendelssohn előtt Muszorgszkij, utána Bartók és Weiner szerepelnek a műsorban.
TOVÁBBI
RÉSZLETEK >>>
Ramón Vargas és a Győri Filharmonikus Zenekar
2022. május 5. (csütörtök), 19.30 – Kölcsey Központ (Debrecen)
Ha van tenor, aki a Carreras-Domingo-Pavarotti hármas méltó örökösének
tekinthető, az a mexikói énekes, Ramón Vargas. Bár karrierje már a nyolcvanas
években beindult különböző versenygyőzelmekkel és fontos fellépésekkel, a
valódi robbanást az jelentette, amikor 1992-ben Pavarotti helyére kellett
beugrania a New Yorki Metropolitan Opera Lammermoori Lucia-előadásába.
Ettől kezdve nem volt megállás, Milánó, London, Párizs, Buenos Aires, Bécs következett,
és a lista hosszan sorolható. Május 5-én Debrecen van soron: a Győri Filharmonikusok
kíséretével kedvenc – és a hangjához legjobban illő – repertoárjából válogat:
romantikus olasz operaáirákat hallhatunk tőle (néhány Mozarttal kiegészítve). S
hogy az est jó kezekben lesz, azért nemcsak a főszereplő, hanem a karmester
Pier Giorgio Morandi is kezeskedik.
TOVÁBBI
RÉSZLETEK >>>