hosszúlépés

A Cigánybáró palotájától a gyógyfürdőző patásokig

Város
március 24., 16:16

Harminc éve léteztünk az Osztrák-Magyar Monarchia kötelékeiben, és úgy tűnt, minden csak egyre kellemesebb lesz. A kávéházak teraszáról nézve, a nagykörutak világában legalábbis nem voltak kétségek. Ebben az időszakban a Brück & Sohn német képeslapkiadó lelkesen fotózta a fiatal magyar fővárost, a frissen előkerült képeken pedig visszaköszönnek Budapest idilli pillanatai. Sőt, ha szükségesnek látták, kitartóan dolgoztak a valóság kozmetikázásán is. A modern technikát bevetve képeiken akár esernyővel is át lehetett lebegni a Duna felett. Képeslapok, és ami mögöttük van a Magyar Nemzeti Galéria Budapest. Az első aranykor című kiállításáról.

A szecesszió, amit a kortársak látni sem akartak

A stílus színek és formák szerethető kavalkádja, azonban ez nem hatott meg mindenkit a századfordulón. A képen látható Iparművészeti Múzeum ma Budapest legismertebb szecessziós épülete, azonban Lechner Ödön - barátainak csak „Papszi” - épületét a korabeli pesti népnyelv csak „A Cigánybáró palotájaként” emlegette. Papszi világlátott ember volt, olyannyira, hogy a Párizsi Világkiállításon ő mutatta meg a várost a Zsolnay családnak. A csempegyáros dinasztiához fűződő kapcsolata meghatározta Lechner egész munkásságát, már az első skicceknél számolt az összetéveszthetetlen, színes csempék használatával. Az Iparművészeti Múzeumot a millenniumi ünnepségsorozat záróeseményeként avatta fel Ferenc József császár, valószínűleg nem túl lelkesen, hiszen nyíltan utálta az új stílust. Ennek megfelelően Lechner hamarosan elvesztette állami támogatását, azonban alakja igazi legenda lett; a szecesszió pedig egyre inkább megnyerte a budapestieket, akik már nem akartak a múlt század historizáló palotáiban élni.

photo_camera Fotó: Brueck & Sohn, Kunstverlag, Meissen

Lechner kegyvesztett lett, Radisics Jenő igazgató viszont haláláig állt az Iparművészeti élén. Olyan kreatív vezető volt, aki nemcsak nemzetközi aukciókon és gyűjtőutakon gyarapította a múzeum gyűjteményét, hanem megmutatta, hogy az ötletek gyakran tudják pótolni a forrásokat: amerikai és magyar gyerekrajzokból szervezett kiállítást, ahol ő maga tartott tárlatvezetéseket. Egy korabeli kritika szerint természetesen mi nyertük meg a nemlétező versenyt: „Ködös Britannia, a flegmás yankee beszél hozzánk fakó, tompa színezésű lapokról. Valami unalom, melankólia, ami egyébként is jellemzi őket, tükröződik le róluk.”

„Idétlen borjak”: az eltűnt Közvágóhíd nyomában

Ma már hiába keresnénk a Soroksári úton, azonban a Közvágóhíd a monarchia Budapestjének egyik fontos vívmánya volt. Pesten és Budán 1872 előtt nem volt a város kezelésében vágóhíd, a mészárosok magánvágóhidakat használtak, ezek azonban sokszor nem feleltek meg a kor higiéniai előírásainak. Ahogy Budapest nőtt, egyre hosszabb útvonalakon kellett keresztülhajtani a vágásra érkező marhákat, növelve az állatok megfertőződésének esélyét és az általános városi bűzt. Az egyre fojtogatóbb problémát megoldandó, egy közvágóhíd és marhavásártér létesítése mellett döntöttek a Soroksári úton, ahol ekkor még szántóföldek voltak.

photo_camera Fotó: Brueck & Sohn, Kunstverlag, Meissen

A vágóhíd előtt virágos parkot alakítottak ki, a főbejárat két oldalán pedig bika-, illetve bivalyszobor fogadta az érkezőket, akár kétkezi munkára, akár üzletet kötni jöttek. A mai Mester utca felőli, kevésbé reprezentatív területen kaptak helyet a birkák aklai, akik

gyakran elmenekültek szomorú sorsuk elől a szomszédos, ekkor még erdős területre.

A külön osztályokra bontott vágótermeket francia, a földszint felett kialakított hűtőtermeket és jégvermeket pedig amerikai minták alapján alakították ki; és még rituális vágásokat is vállaltak, ami jól példázza a soknemzetiségű monarchia mindennapjait. A területen volt paczalfőzde, patásoknak szánt gyógyfürdők, vágóhíd beteg marhák számára, sőt egy külön börtönhelyiség is, ha valakit esetleg a vágóhídon kellett letartóztatni. A nyitásakor az állatok védelme még nem foglalkoztatta különösebben a közvéleményt, az állatkínzást csak a 20. század elején tiltották be.

Azonban az itt dolgozóknak sem volt sokkal jobb sorsuk az állatoknál. A húsipari munkások a levágott és feldolgozott állatok száma szerint kapták a fizetésüket, azonban a segédek járandósága még ennél is bizonytalanabb volt: nekik jutott a lepattanó velő, bél és vér. Így az élelmesebbek hamar alternatívákat kerestek bevételük kiegészítésére: a pacalossegédek „idétlen borjakat”, vagyis borjúmagzatokat csempésztek ki a vágóhídról, és rendes marhahúsként adták el az éttermeknek.

A császár szobrai

Hiába fejlődött Budapest szédítő tempóban, valami sokáig hiányzott a városból, amit azóta is minden rendszer kitartóan pótolni próbál. A legenda szerint a Ferenc Józseffel Budapestre látogató II. Vilmos német császár kíméletlenül felhívta az uralkodó figyelmét, hogy hiába fejlődik világvárossá Budapest, ha alig van a közterein szobor. Ferenc József nem vesztegette az időt, és saját udvartartása költségvetéséből tíz szobrot ajándékozott a városnak. Természetesen ő döntött arról, hogy az emlékművek kiket ábrázoljanak. Azonban a monarchia elfogadó légkörét mutatja, hogy a Habsburg uralkodó maga kezdeményezte, hogy olyan történelmi személyeknek is állítsanak szobrot, akik a saját ősei ellen harcoltak, mint Bocskai István vagy Verbőczy István.

A várban álló Hunyadi János egyike a tíz szobornak, amelyek a mai napig hömpölygő folyamatot indítottak el. Az első világháború végén, a monarchia összeomlásakor majdnem dupla annyi köztéri szobor volt Budapesten, mint a századforduló évében, a számuk pedig azóta is nő. A gyorsan változó rezsimek mindegyike kihasználta a köztéri műalkotásokban rejlő lehetőséget, és előrántott egy-egy számára szimpatikus hőst a múlt ködéből, akinek szobrot lehetett állítani.

Azonban végül pont azt az embert nem emeltük piedesztálra, aki elkezdett szobrokat állítani Budapesten, és a személye meghatározta a város történetének aranykorát. Ferenc József mai napig kissé ellentmondásos alakját jelzi, hogy Budapest belvárosában a császárnak egyetlen, szabad szemmel alig látható szobra van: egy Kolodko mini. Az aprócska, idősebb korában megörökített császár az egykor róla elnevezett Szabadság hídon ringatózik miniatűr függőágyában, kezében kissé lemondóan tartja a kalapját. Talán a túl partot figyeli, ahol ott áll a felesége, Erzsébet királyné életnagyságú emlékműve, aki a férjével ellentétben soha nem osztotta meg a magyarokat.

Keresd a hosszúlépés.járunk? alapítóinak tárlatvezetéseit a Magyar Nemzeti Galéria Budapest. Az első aranykor című kiállításán, és merülj még mélyebbre a századforduló Budapestjében!

hosszúlépés

A hosszúlépés.járunk? arról szól, hogy megmutassuk Budapest legizgalmasabb helyeit és szóban-írásban elmeséljük, előttünk kik és hogyan éltek, dolgoztak, csavarogtak és kockáztattak itt. Városi sétákat szervezünk és könyveket írunk, mert hiszünk benne, hogyha megismered Budapestet, nem tudod nem szeretni. Posztok mindenről, amit menet közben találunk, Koniorczyk Boritól, a hosszúlépés társalapítójától.

hosszúlépés