hosszúlépés

Gettósírok és nemzeti szimbólumok Budapest varázslatos sírkertjében

Város
május 03., 21:20
photo_camera Fotó: Soós Bertalan

A Salgótarjáni utcai temető közvetlen Pest, Buda és Óbuda egyesítése után nyitotta meg kapuit, és a közel öt hektáros sírkert hamarosan elkezdett megtelni: már akkoriban is Budapest volt Európa egyik legnagyobb zsidó nagyvárosa, ahol évente ezreket temettek el. A kor leggazdagabb mágnásai és családjaik temetkeztek ide, így az egymás között házasodó dinasztiák kriptái behálózzák a régi temető parcelláit. Mauzóleumaik a századforduló leghíresebb építészeinek munkái, melyek még ma, romos állapotukban is megmutatják tulajdonosaik kiemelt helyét Budapest történetében.

A vadregényes temetőben végigkövethető a magyar zsidóság szédítő felemelkedése, de tragikus pusztulása is. Tükrözve a zsidóság integrációjának történetét, a temetőben egymást követik a hagyományos héber sírkövek, a gótbetűs német feliratokkal ellátott kripták, majd a balatoni nyaraló méretű, gyakran nemzeti szimbólumokkal és magyar feliratokkal díszített mauzóleumok.

Díszmagyarban zsinagógába

Magyarország különös helyet tölt be az európai zsidók holokauszt előtti történetében: a kiegyezés idején a korabeli Magyarország területén kisebbségben volt a magyarság, azonban a 6 százaléknyi zsidósággal együtt azonnal többségbe kerültek. Az elvi szempontok mellett ez a kristálytiszta logika előzte meg az 1867-es magyar országgyűlés egyik első törvényét, mely pont a zsidóság egyenjogúsításáról szólt. Amint megszűnt a sikeres zsidó kereskedőket érintő diszkrimináció és lehetővé vált számukra ingatlanok és termőföld birtoklása, az addig készpénzben és értékpapírokban tartott vagyonukat azonnal elkezdték befektetni.

photo_camera Fotó: Soós Bertalan
photo_camera Fotó: Soós Bertalan
photo_camera Fotó: Soós Bertalan

A korábbi évszázadok hátrányos helyzete rugalmasságot is követelt tőlük, hiszen az uralkodó kénye-kedve szerint bármikor készen kellett álljanak tevékenységi körük megváltoztatására. Ezt a képességüket pedig kiválóan tudták kamatoztatni a szabad piacon, ahol mindig a legkedvezőbb lehetőségeket találták meg. A mozgatható tőkével rendelkező zsidó kereskedők és vállalkozók szédületes tempót diktáltak, az így meggazdagodó családok büszkén jártak díszmagyarban zsinagógába, a legsikeresebb 280 zsidó családot pedig Ferenc József még nemesi címmel is megjutalmazta. Ők alkották a zsidó új arisztokráciát, akik azonban a jog szerinti egyenlő helyzet dacára elkülönültek keresztény társaiktól és a szegényebb zsidóktól is. Egymás társaságát keresték, egymás közt házasodtak és temetkezési szokásaik is eltértek mind a magyar nemesi hagyománytól, mind a zsidó szokásoktól. Az arisztokrata családok hagyományosan vidéki birtokaikra temetkeztek, azonban a földjeikre befektetésként tekintő zsidó elit számára ennek kevés jelentősége lett volna. Így aztán a zsidó arisztokrácia ott temetkezett, ahol élt: Budapesten.

Presztízs temető

A Salgótarjáni utcai sírkertbe temetkezni rangot jelentett, főleg, miután megnyílt a még ennél is nagyobb Kozma utcai izraelita temető. Itt nyugszik többek között a likőrkirály Zwack József és felesége, a szalámijáról ismert Herz Ármin, itt áll báró csepeli Weiss Manfréd és családja hófehér márványkriptája, valamint itt magasodik a Hatvany klán gigantikus, 70 négyzetméter alapterületű mauzóleuma is. Utóbbiaknak köszönhetjük a mai napig hasznos jótanácsot, miszerint „Az első százezer forint megszerzése a legnehezebb. Mihelyt ez megvan, a többi egyre könnyebben gurul be.”

photo_camera Fotó: Soós Bertalan
photo_camera Fotó: Soós Bertalan
photo_camera Fotó: Soós Bertalan

Sírjaikat a bibliai jelképek mellett számos nemzeti szimbólummal díszítették, jelképezve a zsidóság beolvadását a magyar társadalomba. Azonban a keresztény sírkertekre jellemző historizáló építészettel szemben a zsidó temetőkben rengeteg szecessziós alkotást találunk, sőt, az egzotikus ihletésű art déco stílus is először itt, a Salgótarjáni úton jelent meg Magyarországon. Az 1874-ben átadott temető a századfordulóra megérett némi ráncfelvarrásra: a kor egyik legfelkapottabb, art déco stílusban alkotó építésze, a temető műszaki felügyelőjeként is dolgozó Lajta Béla tervezett ide kapuépületet és ravatalozót. A heves anyagi viták közepette megvalósuló beruházás olyannyira az építész szívügye volt, hogy saját vagyonából áldozott az építkezésre: ő finanszírozta a ravatalozó mára elpusztult kupolájának díszítőfestését. A mára csak romjaiban létező szertartási épület Lajta egyik legjobban sikerült alkotása volt. Az egyszerű geometriai formák mellett kiválóan érvényesültek a különböző színek és textúrák: szürkésbarna terméskő, hófehér márvány, feketére festett falak, vörösréz menórák és fehér mázas kerámia. Kívülről a Zsolnay cserepekkel borított kupola és a rézlemezekkel fedett kapu határozta meg az épület képét.

Gettósírok

A temető hátsó része éles kontrasztot képez a sírkert többi részével. Itt nincsenek hatalmas sírboltok, sőt sírkövek sem nagyon: csak a természet által visszavett terület, néhány apró tábla az ösvény mentén és a földben közel 3 ezer halott, akik mind a budapesti gettóban vesztették életüket. Az 1944 novemberében felállított belső-erzsébetvárosi gettót villamossínek kötötték össze a Salgótarjáni utcai temetővel, így az ostromgyűrű bezárultáig, majd a teljes város felszabadulása után ide hozták a halottakat. A bombatölcsérekben megásott tömegsírok ma is Budapest legsötétebb időszakára emlékeztetnek.

photo_camera Fotó: Soós Bertalan
photo_camera Fotó: Soós Bertalan
photo_camera Fotó: Soós Bertalan

A Salgótarjáni utcai zsidó temetőt 1950-ben államosították, tulajdonjoga a Budapesti Temetkezési Intézethez került, a Budapesti Zsidó Hitközség csak a fenntartói jogokat gyakorolta, újabb temetkezésekre pedig csak elvétve, évtizedenként néhány alkalommal került sor. Az ide temetett családok közül a legtöbben vagyonukat vesztve elhagyták Magyarországot, így a területnek nem volt igazi gazdája. Ennek megfelelően a természet elkezdte visszavenni a temetőt, a síremlékek egyre rosszabb állapotba kerültek. Az 1960-as évektől már a hitközség városi irodájában kellett elkérni a kulcsot, ha valaki a rokonai sírját szerette volna meglátogatni. Közben a falsírboltokba hajléktalanok költöztek, Lajta Béla szertartási épülete pedig évtizedekig bírta karbantartás nélkül, de végül megadta magát, és beszakadt a kupolája.

A helyzet a 2000-es évek elején kezdett valamivel jobbra fordulni, amikor a temető egészét műemlékké nyilvánították. Néhány éve a Salgótarjáni úti zsidó temető tulajdonosa a magyar állam, vagyonkezelője a Nemzeti Örökség Intézete: ha látványos változást nem is tudtak elérni, a pusztulást sikerült megállítani és látogathatóvá is tették a sírkertet. A temetőben sétálva a romos mauzóleumok között feltűnik néhány - többnyire a külföldön élő leszármazottaknak köszönhetően - gyönyörűen felújított sírbolt, így lehet némi elképzelésünk arról, milyen lehetett ez a hely fénykorában. A sírkert, ahova egykor Magyarország leggazdagabb zsidó családjai temetkeztek ma különös hangulatú emléke egy kornak, amikor Budapesten egyszerűen minden lehetségesnek tűnt.

Ismerd meg a temető titkait és történeteit a hosszúlépés.járunk? „Az örökkévalóság kertje” című sétáján!

hosszúlépés

A hosszúlépés.járunk? arról szól, hogy megmutassuk Budapest legizgalmasabb helyeit és szóban-írásban elmeséljük, előttünk kik és hogyan éltek, dolgoztak, csavarogtak és kockáztattak itt. Városi sétákat szervezünk és könyveket írunk, mert hiszünk benne, hogyha megismered Budapestet, nem tudod nem szeretni. Posztok mindenről, amit menet közben találunk, Koniorczyk Boritól, a hosszúlépés társalapítójától.

hosszúlépés