Cinema Niche

Celluloid álmaink

FILM
május 05., 07:01

A San Sebastian Filmfesztivál első spanyol női nagydíjasa és Terrence Malick sztárparádés háborúellenes háborús filmje a moziban, Izland és Argentína elképesztő tájai pedig az otthonunkban. Május első felének különleges hazai mozibemutatói, eseményei, olvasni-és néznivalók a nemzetközi filmek világából a Cinema Niche szerint.

Premier

Szűk két éven belül a harmadik film jut el hozzánk a kortárs film egyik friss és izgalmas újhullámából, az észak-spanyol régió természet- és emberközeli, főként női sorstörténeteinek világából. Ám amíg a berlini fődíjas Alcarràs és a lenyűgöző gyerekalakításon túl kissé kirakatszerű A méhek húszezer fajtája bár türelmet kívánó, de melegséggel jutalmazó filmek, addig Jaione Camborda rendező második filmje kompromisszummentes szikárságával és földközeliségével tűnik ki, közel sem könnyű vasárnapi matiné, de aki átadja magát neki, az nem fogja elfelejteni egy darabig.

Az 1971-ben, Franco diktatúrája idején játszódó történet központi figurája Maria (a táncos-koreográfus Janet Novás misztikus és gyönyörűen kontrollált alakításában), aki a Portugáliával határos Galiciában a földből és a tengerből él, közben pedig bábaként gyerekeket segít a világra a közösségben. Azonban ahol a terhességmegszakítás tiltott, ráadásul szégyennel és kiközösítéssel jár ha egyáltalán valaki beszélni mer róla, ott egy bábának a felelősségi körei is egészen mások, főként amikor egy fiatal lány, esetünkben Luisa (Carla Rivas) felkeresi őt és a segítségét kéri.

Több nagyszerű film mellett a huszonegyedik század egyik mesterművét, Lucrecia Martel Zama-ját is fényképező Rui Poças portugál operatőr lehengerlő színvilágú képein, nagyszerű klasszikus festményeket idéző kompozícióin kel életre a helyenként embert próbálóan fájdalmas de soha nem öncélú történet, ami ritkán látható erővel tudja közel hozni, hogy mivel jár a szolidaritás egy embertelen rendszerben és hogy mégis miért van rá mindennél jobban szükségünk.

Kiemelten ajánljuk ezt a mélyen humanista filmet azoknak, akik véleményezni szeretnék a nők önrendelkezési jogait, hogy legyenek elég bátrak ahhoz is, hogy empátiával forduljanak a női test folyamatai, illetve azok lehetséges lelki következményei felé, és ne fordítsák el a fejüket akkor sem, amikor majd’ minden nőt érintő kérdésekkel kell szembesülni, hanem igyekezzenek jobban megérteni a minket körülvevő világot és a politikai döntések valódi súlyát.

Különleges vetítések, filmklubok

Magyarország leghíresebb kortárs kísérleti filmes rendezője a Castorp Filmklub keretében mutatja be új kötetét egy rövidfilmválogatással egybekötve május 13-án. A szerző legújabb filmtörténeti esszéi a found footage – azaz talált nyersanyagokat használó – filmek és videóesszék világába vezeti be az olvasót. A Castorp Filmes Képzőműhely filmklubja egyébként is az egyik kedvenc eseménysorozatunk, amely bár kissé rendszertelenül jelentkezik, mindig izgalmas témákat szolgáltat a belföldi filmes diskurzus felélénkítéséhez. Akár még csak ismerkedsz az experimentális mozgókép világával, akár szakértője vagy a témának, itt biztosan friss megközelítésekkel ismerkedhetsz majd.

Májustól új vetítéssorozatot indítunk, amelynek lényege, hogy újraélesszük a celluloid, azaz az analóg filmkép látványát a főváros egyik impozáns épületében, ahova a magyar filmtörténet számtalan jelentőségteljes pillanata fűződik. A Celluloid Nights a film anyagiságát ünnepli azokhoz a rendezőkhöz hasonlóan, akik továbbra is előszeretettel forgatják filmjeiket nyersanyagra Hollywoodban, így például Christopher Nolan, Martin Scorsese, Greta Gerwig, Spike Lee, hogy csak párat említsünk – más kérdés, hogy a filmre forgatott alkotásokat Magyarországon szinte kizárólag digitálisan projektálják később a mozik. Az Urániában május 5-én Terrence Malick (Az élet fája, Sivár vidék) Az őrület határán című háborús eposzával indítunk. A film, amivel Hollywood ünnepelt sztárjaként tért vissza egy húsz éves szünet után az örökké rejtőzködő rendező, huszonöt év után először kerül ismét hazai mozivászonra. Ha van alkotás, amivel kapcsolatban érdemes elmondani, hogy ideális körülmények között érdemes látni, akkor Malick filmje biztosan ilyen.

Kincs, ami Niche (ha ezen a héten nem jutsz el moziba)

Isten földje (Godland) - elérhető az HBO Max kínálatában / előzetes

A 2022-es Cannes-i Filmfesztiválon debütált Hlynur Pálmason harmadik nagyjátékfilmje, ami abban az évben az egyik kedvencünk lett (az ugyancsak abban az évben bemutatott The Nest című, szenzációs rövidfilmjével együtt). Az izlandi rendező lenyűgöző lélektani utazásában a vallás szigorúsága és az ember nyers állati természete közötti küzdelem játszódik le a távoli észak gyönyörű tájain. A tizenkilencedik század végén Lucas dán pap (Elliott Crosset Hove) egyházalapítási szándékkal teszi meg a veszélyes utat Izland délkeleti partvidékére. Az egyház szolgájának elszántsága próbára tétetik, amikor szembesül a zord tereppel, a test kísértéseivel és azzal, hogy egy kíméletlen földön betolakodóként van jelen. Ami kibontakozik, az egy kirándulás a gyarmati sötétség szívébe – egy olyan utazás, amely egyszerre hangolódik a természeti világ fenségére és félelmetes erejére. Az Isten földje az HBO Max kínálatában érhető el.

Felfedezés

A CinemaScope magazinban jelent meg az az interjú nemrégiben, amelyben Rodrigo Moreno, az ünnepelt argentin filmrendező mesél visszatéréséről a legnagyobb filmfesztiválok elit versenyébe. 2023-as filmje, a több mint 3 órás The Delinquents (Los delincuentes) egyfajta újjászületés volt Morenonak, aki 15 év után először rendezett fikciós filmet, arra pedig talán ő sem számított, hogy egyöntetűen pozitív fogadtatásban részesül majd mind a szakma, mind pedig a közönség részéről. Két Buenos Aires-i átlagos fickó bankrablásának történetére 190 percbe “sürítve” tényleg nem túl kecsegtető első hallásra (egyeseknek), azonban a noirba csomagolt heist film pontosan festi le egy generáció közérzetét, olyan lebilincselő moziélményt nyújtva, amelyet nem hamar fogunk elfelejteni. Bár egyelőre Magyarországon nem elérhető a film, ha valakinek lehetősége nyílik látni, ne halassza el a tavalyi év egyik legizgalmasabb alkotását.


A The Delinquents egyébként egy hommage és remake határán mozgó újragondolása Hugo Fregonese Hardly a Criminal (Apenas un delincuente) című alkotásának. Fregonese az argentín filmművészet hánytatott sorsú mestere, aki bár karrierjének csúcspontján óriási népszerűségnek örvendett (a 40-es évek környékén), az idő múlásával az utóbbi pár évtizedben szinte teljesen feledésbe merült neve a kanonikus diskurzusban. Egy olyan rendezőről beszélünk, akit a nosztalgia, a vándorlás, és a sodródás történetei vonzottak, hiszen ő maga is egész életében menekült és talán pont ennek köszönhetően sehol sem vetett gyökerett, majd végső soron kevéssé őrizte meg filmjeit az utókor. Egészen addig, amíg 2022-ben a bolognai Il Cinema Ritrovato több éves munka után teljes körű retrospektív vetítéssorozat keretében mutatta be az életművet, felélesztve a nemzetközi Fregonese reneszánszot a filmes szubkultúrában – talán ennek a rehabilitációs folyamatnak a befejező lépése volt Rodrigo Moreno zseniális 2023-as filmje is. Ha valakit érdekel Hugo Fregonese munkássága, javasoljuk, hogy az Apache Drums című hollywoodi westernnel kezdje a felfedezést.

Cinema Niche

Az aktuális két hét legfontosabb mozibemutatói, eseményei, olvasni-és néznivalók a filmek világából a Cinema Niche szerint.

Niche? Cinema Niche? Wtf?

A CINEMA NICHE (nís) lelkes filmrajongók közössége, akik itthoni mozikban be nem mutatott, kortárs filmeknek szerveznek vetítéseket nagyvásznon, magyar felirattal.

„Segítünk az óriási zajban felhívni a figyelmet olyan filmélményekre, amiket kár volna kihagyni bárkinek, akit érdekel ennek a művészeti ágnak a fejlődése vagy csak szeret különleges és emlékezetes filmeket nézni.”

Kövesd a Cinema Niche-t az Instán is!

Cinema Niche