hosszúlépés

Erkölcsi fertő: prostitúció és leánykereskedelem a régi Pesten

Város
október 05., 20:52

Korrupció, lánykereskedelem és a bűnözés bugyrai: erről is szólt Budapest születése. A régi Pesten a legsötétebb fantáziánál is súlyosabb dolgok történtek a valóságban.

Az 1840-es években a pest-budaiak még hittek abban, hogy a városfejlődéssel óhatatlanul együttjáró bűnözés növekedése megfékezhető, csak nagyon kell akarni. Két mozgalmas évtizeddel később már jóval kiábrándultabbak voltak a pesti polgárok. Ahogy az Orvosi Hetilapban 1862-ben lemondóan megállapították: „A nagy városok anyagi s szellemi emelkedése erkölcsi süllyedésükkel karöltve jár.”

Büntetés és elviselés

A prostitúció terjedése valóban elválaszthatatlan a városfejlődéstől. Minél nagyobb egy város, annál diszkrétebben tudnak működni a bordélyok, nagyobb a klientúra és a lányokból is gyorsabb az utánpótlás, nem beszélve a lelkes ügyfélkörről. A középkorban a prostitúciót még kifejezetten hasznos és erkölcsös intézménynek tekintették, hiszen a legális bordélyokban a férfiak többé-kevésbé rendezett körülmények között ereszthették ki a fáradt gőzt, otthonuk tisztasága pedig érintetlen maradt. Budaváros Jogkönyve, az 1244 és 1422 között létrejött jogszabályok gyűjteménye, egyrészről társadalmon kívülinek nyilvánította az örömlányokat, másrészt meg is védte őket. A szabad leány maga dönthetett arról, kinek árulja testét, ennek megfelelően a prostituáltakon erőszakot elkövetőre ugyanaz a sors várt, mint arra, aki egy érintetlen hajadonnal, vagy apácával erőszakoskodott.

Az illetőt ló farkához kötve vonszolták végig az utcákon, majd kivégezték.

Amikor még Pest városát körbevette a középkori városfal, a bordélyok jellemzően a régi bástyák mentén nyitottak. Az egykori városkapuk környékén óriási volt az átmenő forgalom, így az itt dolgozó nők jelentős klientúrára számíthattak. A környék tele volt rosszhírű fogadókkal, ahonnan kényelmesen, pár lépésre elérhetők voltak a bordélyok. Ennek a toleráns világnak a 16. században tomboló szifilisz járvány vetett véget, amikor már kevéssé lehetett azt mondani, hogy ami a bordélyban történik, az a bordélyban is marad. Nők tömegei kapták el a betegséget a férjüktől, a jelenséget pedig később „ártatlanok szifiliszének” keresztelték el az orvosok.

photo_camera Fotó: Soós Bertalan

Mária Terézia német-római császárnő a prostitúció teljes felszámolását látta az egyetlen megoldásnak. Erkölcsrendészetet állított fel, bezáratta a bécsi bordélyházakat, de biztos, ami biztos, még azt is megtiltotta, hogy kávéházak és éttermek nyissanak egy-egy épület földszintjén. Az akció nem volt túl sikeres, így aztán Mária Terézia egy ennél is drasztikusabb lépésre szánta el magát. 1752 és 1769 között összegyűjtetett minden bécsi örömlányt, hozzácsapta a csapathoz a császárváros egyéb nemkívánatos bűnözőit, és az egész társaságot Magyarországra hajóztatta a Dunán. Évente kétszer került sor az ún. Wasserschubra, azaz „vízi toloncolásra”, amikor alkalmanként 150-300 ember szállt ki Pesten. Ennek megfelelően a 18. század végére a szifilisz, avagy „francia kór” igazi népbetegség volt nálunk. A tehetetlen hatóságok egyik intézkedése egy extra kellemetlen walk of shame volt. Ha valakit paráználkodáson értek, szalmakoszorúval a fején poroszló vagy hajdú vezette ki a városból, a maximális kínosság érdekében a híres és nagy tömegeket vonzó pest-budai vásárok idején. Azonban a régi pestiek is könnyedén bevállalták a szalmakoszorút egy gondtalan félóráért.

A prostituáltak rendszeres orvosi vizsgálata Pest-Budán végül az 1840-es években indult el. Akiről úgy találták, hogy „bujakórságban” szenved, a városi nőkórházba szállították, és amikor meggyógyultak, a mihez tartás végett „testileg megbüntették” őket.

Végül Pest város tanácsa 1867-ben törvénybe iktatta a bordélyházak és kéjhölgyek működését szabályozó rendeletet. A korabeli felfogás szerint a prostitúció nélkülözhetetlen és szükséges rossz volt, amelyet minden érintett - ügyfelek, örömlányok és feleségek - érdekében minél alaposabban szabályozni kellett. Erre a korabeli nyelvezet is utalt: előszeretettel nevezték a bordélyokat „Maisons de Tolerance”-nak, azaz „tolerált házaknak”, ezzel is utalva arra, hogy

a prostitúció olyan púp a városok hátán, amit egyszerűen lehetetlen eltávolítani.

Egyszerűbb tolerálni, mint küzdeni ellene. Az új szabályzat többek között előírta, hogy „bordélházat csak nő bírhat, oly nő, ki 30 évet már meghaladott”; felhívta a figyelmet arra, hogy a bordélyok arányosan legyenek elosztva az egyes városrészek között, és megtiltotta, hogy a nyilvánosházak tizenhét évesnél fiatalabb lányokat alkalmazzanak.

photo_camera Fotó: Soós Bertalan

Azonban egy évtizeddel később már több, mint száz nyilvánosház működött az immár egyesített Budapesten, és az örömlányokra vonatkozó korhatárt sem vették különösebben szigorúan. A főváros a korabeli Európa egyik elsőszámú partifővárosa volt, ahol az éjszakában gyakran legalább annyi angol és francia hangot lehetett hallani, mint németet és magyart. A Magyar utcában és környékén - vagyis az egykori városfal vonalában - sorra nyíltak a legelegánsabb nyilvánosházak, amelyek néha saját képeslapot is gyártottak. A bordélyok látogatása teljesen elfogadott időtöltés volt, és a Budapestre látogató korabeli bulituristáknak amúgy sem nagyon volt más úticéljuk a városban, ahonnan képeslapot küldhettek volna.

Ez a környék annyira összekapcsolódott a prostituáltak világával, hogy a Friss Újság még a két világháború között is friss felháborodással ír a Károlyi-kert környékéről:

„Mikor a bástyafalat már rég lebontották, a romlott asszonynép, a maga nappal lezárt, tejüveg ablakos, vöröslámpás házaival még mindig ott maradt. Sőt ott vannak még manapság is a Belváros ama részein, ahol a Bástya utca környékén valaha a pesti bástyafal állott és ahol a város széle volt.”

Hatósági emberkereskedelem

A monarchia Budapestjén nemcsak a prostitúció virágzott, a város a nemzetközi leánykereskedelem egyik fontos központja lett. Budapest első rendőrfőkapitánya, Thaisz Elek pedig nemcsak szemet hunyt az események felett, hanem ő maga is nyakig benne volt a főváros sötét ügyeiben. Tehette ezt teljes nyugalomban, hiszen amellett, hogy a bécsi udvar támogatását élvezte, számos magyar arisztokrata és nagypolgár húzott hasznot a prostitúcióból és leánykereskedelemből, így mindent megtettek azért, hogy Thaisz a helyén maradjon.

A rendőrfőkapitány pedig aktívan dolgozott azon, hogy Pestről a világ minden szegletébe kerüljenek magyar lányok, sokszor akaratuk ellenére.

A rendőrség toloncbiztosán keresztül játszotta át az egyik régi szeretője, Luft Rézi kezére azokat a lányokat, akiket gyakran minden ok nélkül tartóztattak le, például azért, mert túl sokáig maradtak ki éjszaka. Luft gyakorlatilag egyszemélyben képviselte a Törökország felé induló emberkereskedelmet, amely nem kevés logisztikai érzéket kívánt, hiszen a helyi igényeknek megfelelően alapvetően szűz lányokból kellett összeállítani egy-egy transzportot. A korabeli Pest tánctermei, a későbbi orfeumok elődei egyben a leánykereskedelem fontos központjai is voltak.

photo_camera Fotó: Soós Bertalan

Thaisz Elek hűséges kollégája, Stadler József toloncbiztos saját kezűleg verte össze a begyűjtött, többnyire büntetlen előéletű lányokat, akik Pest egyik tánctermeiből tartottak hazafelé, mikor a rendőrség emberei elkapták őket. Lehetőség szerint olyan zárkába kerültek, ahol a rendőrséggel együttműködő hétpróbás utcalányok meggyőzték az addig sokszor cselédként, vagy nevelőnőként dolgozó fiatal nőket arról, hogy akkor kerülhetnek ki a leggyorsabban Stadler karmaiból, ha azt mondják, hogy nyilvánosházban akarnak dolgozni. Erre a mondatra valóban megváltozott a hangulat, és a toloncbiztos sietve küldetett Luft Réziért, aki egészen vidám színekkel tudta lefesteni a török élet örömeit. A leánykereskedők pedig már a hajóúton kiválogatták, hogy ki kerül főúri hárembe és ki egy török bűnbarlangszerű bordélyba, ezzel sikeresen megpecsételve lányok tömegeinek a sorsát, akik nem tettek mást, mint elmentek Pesten szórakozni egy tánciskolába.

További borzasztó történetekért regisztrálj a hosszúlépés.járunk? és Iglódi Csaba közös, Erkölcsi fertő: bűnözés és leánykereskedelem a 19. századi Budapesten című sétájára, a szerző-sétavezető Az ígéret szép szó című könyve nyomán.

hosszúlépés

A hosszúlépés.járunk? arról szól, hogy megmutassuk Budapest legizgalmasabb helyeit és szóban-írásban elmeséljük, előttünk kik és hogyan éltek, dolgoztak, csavarogtak és kockáztattak itt. Városi sétákat szervezünk és könyveket írunk, mert hiszünk benne, hogyha megismered Budapestet, nem tudod nem szeretni. Posztok mindenről, amit menet közben találunk, Koniorczyk Boritól, a hosszúlépés társalapítójától.

hosszúlépés