Egy ezoterikus elvonulás ellentmondásai

színház
november 30., 18:32

A fogyasztói társadalom dübörgésével és a termékként árult boldogságillúzió hitelvesztésével párhuzamosan egyre nagyobb keletje van az olyan ellenkulturális mozgalmaknak, amelyek a lassú élet, a minimalizmus vagy éppen az esszencializmus köré szerveződnek. A Tarnóczi Jakab írta és rendezte Radical Relax ezt a jelenséget járja körbe, lesújtó választ adva a kérdésre, hogy vajon megoldást hozhat-e a keleti filozófiákból ellesett szemlélet az élet nagy kérdéseire. (És finoman sem reflektálva rá, hogy ez az egész problémakör a válságok korában vajon mekkora szeletét érinti Magyarország társadalmának.)

photo_camera Fotó: Horváth Judit/Katona József Színház

A történet meglehetősen egyszerű: három pályakezdő fiatal érkezik egy szervezett elvonulásra. Az ürügy az, hogy podcastet készítenek a jelenségről és a szervezőkről, de hamar kiderül, hogy nem bánnák, ha a műfajban rejlő ígéret a prózai indíttatástól függetlenül valósággá válna, és ők – mintegy mellékesen, a munka haszna melletti élvezetként – kicsit boldogabban távoznának. Hella (Mentes Júlia) a podcast műsorvezetője, egyben a baráti hármas központi figurája is, Henrik (Béres Bence) kizárólag az ő kedvéért érkezett, Kristófot (Pásztor Dániel) ez kifejezetten idegesíti. Úgy véli, Henrik szkepszise Hellát is demoralizálja és megakadályozza, hogy feloldódjanak a tapasztalatban. A környezet keletiesen festői: Devich Botond díszlete igényes minimalizmussal teremti meg az alaphangulatot, miközben a forgószínpadra épített, letisztult fenyő- és pozdorjakabin kellően sokoldalú, hogy ne váljon unalmassá. Oldalt egyszerű, fehér sátrak a vendégek számára, valamint a zenészek keverőpultja. A színpad hátterét óriási fénykorong adja, a belógó csupasz faágak japán rézmetszeteket idéznek. A folyamatosan lüktető, természet hangjaival kevert elektronikus zene (LEVIMATE) különösen pontosan teremti meg a Nyugatról szemlélt Kelet misztikus atmoszféráját, és teszi egyben ironikussá a zenre vágyók görcsös igyekezetét valamifajta képzelt autenticitásra.

photo_camera Fotó: Horváth Judit/Katona József Színház

Hella első interjúja Zsolttal (Vajdai Vilmos) és Somával (Bányai Kelemen Barna), az elvonulás házigazdáival azonnal világossá teszi, mennyire kell komolyan venni az egyes szereplők imázsát: a hitelességet önfegyelmével képviselő Soma nem állja meg, hogy megjegyzést tegyen Zsolt állítólagos megvilágosodásával össze nem egyeztethető nárcizmusára, mire a bölcs guru sértődötten veti fel, hogy ezt talán ki kéne vágni, a Somára féltékeny Henrik pedig a felvétel közben közli technikusi szerepéből, hogy Somának nem kellene azt mondania, amit mond. Ezek a párbeszédek keresetlen hétköznapiságukkal rendkívül szórakoztatóak, ugyanakkor nehéz megérteni, miért kell egy vászon takarásában zajlaniuk. Az operatőrök állandó jelenléte a színpadon egyáltalán nem zavaró, bár a podcast miatt a fikció szintjén nem indokolt, és nem is utalnak rá a szereplők, szemben a zenészekkel, akiket Zsolt a csapat szerves részeként mutat be. Míg a sátorban felvett jeleneteknél, így például Kristófnak az esti fürdés egzisztenciális jelentőségéről rögtönzött kiselőadásánál a kamerafelvétel az intim szituáció rejtettségét hangsúlyozza azzal, hogy csak a mediális reprezentáción keresztül lehetünk szemtanúi, itt kifejezetten azért nem látunk be a szobába, ahol az interjú zajlik, mert a vetítővászont rolóként lehúzzák. Nekem többet adna, ha a szereplőket játékosan bemutató-leleplező szituációt nézve eldönthetném, éppen kire fókuszálok, így ugyanis a rendező emeli ki, melyik – jelentőségteljes – arckifejezésre van szükségem ahhoz, hogy megértsem, amit mondani akar. Színpadon gyakran vannak láthatatlan vagy teljesen kívülálló technikai figurák, akik átrendeznek, zenélnek, videóra vesznek stb. De ha a zenészeket szervesíti a fikció, akkor engem ugyanennyire fog érdekelni, hogy a két operatőr kicsoda, melyik szereplő(k)höz tartozik, mi a viszonya az eseményekhez és kinek készíti felvételeit.

photo_camera Fotó: Horváth Judit/Katona József Színház

A hét nap alatt, amit a résztvevők ebben a táborszerű visszavonultságban töltenek, hét különböző feladat révén mutatkozik meg a hét szereplő – és végül mindenkivel nagyot fordul a világ. Freja (Rujder Vivien), az örökké boldog svéd lány szerelmes lesz és csalódásában közelebb kerül választott hazája korábban nehezen értett, búval bélelt lakóihoz. Somát kimozdítja küzdelmesen meglelt egyensúlyából a korábbi élete elől menekülő Alíz (Rezes Judit), aki viszont a pánik és - a buddhista elengedéshez hasonlító - teljes cinizmus között inog. Zsoltot végül nem annyira a megkörnyékezett Hella visszautasítása, mint inkább az ablakának ütköző madár pusztulása billenti ki sztereotipikus guruszerepéből, amelybe visszafogottan vegyül a paternalista szituációból következő hatalommal való visszaélés tematikája. Henriket a szabályok, Hellát a gyakorlatok zaklatják fel, de ők maradnak meg leginkább kívülállónak, míg Kristóf a varázstea után többé nem tudja már elviselni az örök harmadik szerepét.
A jelmezek, amelyek egyenruhaszerűen hasonlítanak, mégis különböző változatai a keleties sémának (Pattatyus Dóra munkája), a kortárs tánc, amelyben a szereplők másképpen kifejezhetetlen érzelmeiket kommunikálják egymással és a nézőkkel (Cuhorka Emese koreográfiája), a zenével és a díszlettel együtt olyan szép, hogy önmagában el lehetne nézni két órán keresztül. A színészek a Katona társulatától megszokott profizmussal működtetik a nemtörténés drámáját, ahogy élvezetes a szünet után következő koncert is, ahol ők az énekesek, a nézők egy része pedig felülhet a színpadra helyezett puffokra, hogy közelebb kerüljön a játszók egyébként zárt világához.

photo_camera Fotó: Horváth Judit/Katona József Színház

De az apró emberi momentumokból rajzolt tabló ahhoz nem eléggé összetett, hogy valamiféle világmodellé álljon össze, a maga konkrétságában viszont megdöbbentően hasonlít arra, amit kritikával illet. Ahogy a boldogság és a közösség illúzióját kínáló elvonulás a termékké tett tapasztalat belső ellentmondására épül, úgy a közel háromórás színházi élmény is egyszerre ígér magasművészetet és a közösségiség színházi őseszményét. Közben a színészek biztatására feszengve felálló, a zene ritmusára billegő nézők, a kényszeredett mozdulatok arról árulkodnak, hogy a közönség egy ilyen gesztustól nem kerül belülre, sem közelebb egymáshoz vagy az alkotókhoz. Ettől a rendezői megoldás – az eredeti szándéktól függetlenül – inkább tűnik jó érzékkel kitalált árukapcsolásnak, ahol művészet és menőség egyszerre szólít meg különböző generációkat, és adja meg egyiknek is, másiknak is a beavatottság jóleső érzését.

photo_camera Fotó: Horváth Judit/Katona József Színház

Ahogyan paradox módon millió dolog eladható a minimalizmussal vagy a lemondás kultuszára épülő buddhizmussal, úgy természetesen művészet, koncert és közösségiség is lehetnek reklámszavak. Mindez, elnézve a jegyárakat a Katonában, rendben is van, a nézők minőségi szolgáltatásban részesülnek a pénzükért, és még az is lehet, hogy annak a rétegnek, amely megengedheti magának ezt a típusú kulturális fogyasztást, a téma sem kifejezetten távoli. Mégsem tudok nem arra gondolni, hogy az ismert kőszínházi formákat ezek az alkotói gesztusok pont annyira bontják meg, a belengetett szellemi-lelki mélységet pont annyira teremtik meg, amennyire közelebb segítik a nyugati társadalmak elitjeit a letisztult dizájnnal tervezett, csúcsminőségű kulacsok, hátizsákok és ikebana-vázák a boldogsághoz.