Hagyományőrzés: lassan 100 éves a karácsonyi plázapszichózis Budapesten
A karácsonyi plázacsatáknak gazdag hagyománya van: a 20. század elején a kicsi és zsúfolt boltokat elkezdték felváltani a nyugati mintára épült nagyáruházak, amelyek nagyon is tudatosan használták a karácsonyi pszichózist.
A műfaj abszolút bajnoka pedig a Corvin volt. Az áruház története pedig Budapesté is, kicsiben.
A Blaha Lujza téren magasodó Corvin néhány évvel az 1929-es gazdasági válság berobbanása előtt nyitotta meg a kapuit, azonnal óriási sikerrel. Reisz Zoltán palotaszerű épülete hatalmas árubőséggel csábította a vásárlókat, akik nemcsak Budapestről, de még a Trianon után elcsatolt területekről is érkeztek az áruházba, hiszen mind a Nyugati, mind a Keleti pályaudvartól percekre épült. A díszes palotahomlokzat mögött négy emeletet rejtettek el, ahol negyven különböző osztály működött, hatszáz alkalmazottal, akik a női fehérneműtől a teniszütőig mindennel ki tudták szolgálni az érdeklődőket. A két világháború között a Corvin Budapest legszélesebb kínálatával várta a vásárlókat, a legkülönbözőbb árfekvésben.
Buffet és fizetős mozgólépcső
Az áruház ugyanis a tömegtermelésnek köszönhetően nemcsak a fizetőképes úri közönséget tudta kiszolgálni; a Corvin úgynevezett „egypengős” áruosztályán több ezer olcsó árucikkből válogathattak a kispénzű vásárlók. Amikor újdonság került a tömegeket vonzó osztály polcaira, az emberek órák alatt elkapkodtak mindent. Azonban az új áruházban – hasonlóan a majdnem száz évvel később érkező plázákhoz – annyi látnivaló volt, hogy akkor is el lehetett tölteni az időt, ha az ember nem vett semmit. Londoni és párizsi mintára a kor divatos művészeit kérték meg a kirakatok tervezésére, ezért egy-egy új szezon kirakat ablakának leleplezése igazi szenzáció volt. Az áruház büszkélkedhetett a város első mozgólépcsőjével is, amely annyira izgalmas újdonság volt, hogy külön jegyet kellett rá váltani. Az épületben volt gyorsfényképész, kialakítottak egy kávéházat, rendszeresen szerveztek divatbemutatókat és a Corvin még saját menetjegyirodát is üzemeltetett, ahol nemcsak belföldi vonat- és hajójáratokra válthatott jegyet az utas felár nélkül, hanem a fontosabb európai vasútvonalakra is.
Ha pedig ennyi izgalom után a vásárlók és bámészkodók megéheztek, várta őket az első emeleten működő „Corvin buffet”, amely egyáltalán nem büfé, hanem nagyvilági étterem volt. A falakat bordó selyemtapéta borította, délutánonként élőzene volt, és vörös ernyős villanylámpa vonta sejtelmes fénybe az asztalokat, melyeken hófehér abrosz, ezüst evőeszköz és porcelán étkészlet várta a vendégeket. Ráadásul mindezt megfizethető áron kínálták azoknak, akik egyetlen napra meg akartak merítkezni a budapesti high-life-ban. A bőséges, négyfogásos ebédmenü mindössze egy pengő hatvan fillérbe került, és még feketekávé is járt hozzá.
A Corvin menedzsmentje már ekkor felismerte azt is, hogy érdemes a karácsonyi időszakot csúcsra járatni.
A negyedik emeleti kiállítóteret advent idejére „Meseország” néven gigantikus játszóházzá alakították, a szülők nagy örömére. 1934 békebeli karácsonyán a gyerekek Hófehérke, Csipkerózsika, illetve Jancsi és Juliska makettjeivel találkozhattak a Corvin emeletén, és mikor kidőltek a nézelődésben, mesét olvastak nekik. Eközben a megkönnyebbült szülők a Meseország mellett kialakított, hirdetőoszlopokkal és közlekedési lámpákkal élethűvé varázsolt Boltok utcájában vásárolhattak. A Corvin dübörgő sikere csak a körutak kis boltjait érintette rosszul, akik nem tudták felvenni a versenyt a szomszédos élménykombinát olcsó áraival és hatalmas kínálatával, a mozgólépcsőről nem is beszélve.
Egy különleges áruház szürke szocialista hétköznapjai
A Corvin nemcsak különleges áruház, de egyedülálló munkahely is volt a Horthy-korszak Budapestjén. A kollégákat a tetőn napozó és zuhanyzó várta, egyhavi fizetésük erejéig pedig hitelre vásárolhattak az áruházban. Mindez sokszorosan megtérült a második világháborút követő hónapokban. Az áruház kiégett az ostrom alatt és az árukészletet széthordták, de az épület újjáépítését maguk a hűséges kollégák kezdték meg a Blahán. Így 1945 márciusában a Corvin már újra várta a vásárlókat.
Az 1956-os forradalom alatt az áruház ismét megsérült, azonban a polgári jólétet idéző épület felújítása nem tartozott a pártállam prioritásai közé. Felújítás helyett végül egyszerűen beburkolták a Corvint. Ez az állandósult átmeneti megoldás, a csúf pléhdoboz lett az, amiről budapestiek generációi beazonosították az épületet, amely lassan hozzáfakult a szürke szocialista hétköznapokhoz.
Meseország és glamúr helyett szovjet mintára önkiszolgáló rendszert vezettek be, sikeresen kiirtva minden bájt a karácsonyi – vagy bármilyen – vásárlásból. Az áruház bejáratánál vitrinek várták a budapestieket, amelyekből kiválaszthatták és kifizethették a szocialista ipar remekeit, majd átvehettték szerzeményeiket a csomagolóban. Többé szó sem volt kávéházról és meseországról. Ennek ellenére – és persze jobb híján – a Corvin Áruház sokáig meghatározó célpont maradt, a városban pedig szállóige volt, hogy „Nincs karácsony Corvin nélkül!”. Azonban ahogy megnyíltak a négyeshatos villamos vonalán a Skála áruházak, a Corvin hamar ellehetetlenült, évekig csak néhány bolt vergődött az alumínium doboz takarásában.
A Corvintető és a Művelődési Szint
2007-től azonban megint érdemes volt a Blahára menni. A belvárosban egymás után nyíltak a kiszanált bútorokból, törött gyerekjátékokból és retro plakátokból összehozott romkocsmák, a budapesti ifjúság és a turisták egyforma gyönyörűségére. Az áruház tetején ekkor nyílt meg a Corvintető, ahol már az egykori teherliftben elkezdődött a buli. A liftben frakkos londiner várta a bulizókat, a legendás vécés néni, Ági mama csodavécéjében pedig volt tampon, óvszer, hajzselé, fésű, és persze maga Ági mama intelmei a falakon. A tetőn, a csillagok alatt még mozi is működött. Közben a Corvin áruház harmadik emeletén megnyílt a MüSzi vagyis a Művelődési Szint is, amelyet néhány lelkes fiatal szó szerint a két kezével vájt ki az áruház testéből. A MüSzi egyszerre volt közösségi tér, coworking és rendezvényhelyszín, megfoghatatlan külön világ a belváros felett. Az azóta felnőtt Stúdió Nomád első projektje volt, amikor az itt dolgozó alkotócsoportokkal együtt lebontották az épület harmadik emeletének álmennyezetét, amiből aztán megtervezték és felhúzták a MüSzi tereit. A 2010-es évek elején, amikor egymás után zárt be a Merlin, a Tűzraktér és a Sirály, a régi bútorokat és növényeket befogadta a MüSzi. Ahogy rengeteg új ötletet is: itt találta meg első otthonát a hosszúlépés.járunk? is.
Ahogy telt az idő, a romkocsmák világa lassan kevésbé a budapesti ifjúságot, inkább a negyvenes dubaji turistákat boldogította; a belváros alternatív terei egyre kevesebb levegőt kaptak. A Corvintető bezárt, a költöző Rooftop Cinema-t egy város gyászolta, és a MüSzi varázslatosan anarchikus világa is elhagyta az épületet, 2020-ban pedig végképp megszűnt. Azonban a 2010-es évek végén a Corvin végre megszabadult az épületet elcsúfító pléhdoboztól. Napvilágra kerültek az áruház megtört homlokzatdíszei, a zenélő, táncoló és Pandora szelencéjét tartó figurák, melyek évtizedekig lapultak az alumínium borítás mögött. Évekig tartó felújítás után, 2023-ban átadták az épületet, amely külsőre megint a régi idők fényét idézi.
A cikk Koniorczyk Borbála és Merker Dávid Hosszúlépés Budapesten című könyve alapján készült.
hosszúlépés
A hosszúlépés.járunk? arról szól, hogy megmutassuk Budapest legizgalmasabb helyeit és szóban-írásban elmeséljük, előttünk kik és hogyan éltek, dolgoztak, csavarogtak és kockáztattak itt. Városi sétákat szervezünk és könyveket írunk, mert hiszünk benne, hogyha megismered Budapestet, nem tudod nem szeretni. Posztok mindenről, amit menet közben találunk, Koniorczyk Boritól, a hosszúlépés társalapítójától.