Oscar-díj: Tarolt az Anora, botrányok kaszálták el a nagy esélyeseket

Nagyot nyert a magyar idő szerint hétfő hajnalban tartott 97. Oscar-gálán a New York-i sztriptíztáncosnő és egy orosz oligarcha fiának kalandjáról szóló Anora, a hat jelölésből öt díjat bezsebelt:

a legjobb eredeti forgatókönyv, a legjobb vágás és a legjobb rendező, a legjobb női főszereplő és a legjobb film kategóriában is díjazták.
A rendező Sean Baker az egy este alatt kapott négy Oscarjával rekordot döntött, korábban Walt Disney ért el hasonlót, de ő több különböző filmért kapott négyet egy évben.
Három Oscart nyert az itthon forgatott, Amerikába emigráló magyar építészről szóló A brutalista, Adrien Brody lett a legjobb férfi főszereplő - akinek a 2002-es A zongorista után ez a második Oscar-díja -, valamint a legjobb operatőri munka és a legjobb filmzene kategóriában kapott díjat. Brody beszédében azt mondta, szerinte ha a múlt valamire megtaníthat minket, akkor arra, hogy ne hagyjuk a gyűlöletet féktelenül elszabadulni.
A tavalyi évhez hasonlóan idén is lehetett magyarnak szurkolni, jelölték A brutalista vágóját, Jancsó Dávidot, és ugyan nem nyert, a jelöléseső fontos elismerése a magyar filmgyártásnak. A 444 kritikusát azért megkínozta a film.
Az átadót az Emmy-díjas televíziós műsorvezető, író, producer és humorista Conan O'Brien vezette, aki korábban jelezte, hogy fog pár szót szólni a politikai helyzetről. „Nem hagyhatom figyelmen kívül a pillanatot, amiben vagyunk” – mondta egy interjúban a gála előtt, hozzátéve, hogy fontos megtalálni az egyensúlyt, hiszen az Oscar az ünneplésről is szól.
Kezdésnek A szer című testhorror egyik jelenetét újraalkotva Demi Moore testéből bújt elő, poénkodott a jelentősen alulöltözött Adam Sandlerrel, az Anora kapcsán méltatta, hogy végre valaki fellép egy hatalommal rendelkező orosz ellen - khm-khm Trump... -, és még az elmúlt évek legnagyobb rapháborúját is megemlítette: „Nos, a műsor felénél járunk, ami azt jelenti, hogy itt az ideje, hogy Kendrick Lamar előjöjjön és pedofilnak nevezze Drake-et” – mondta, utalva Lamar Super Bowl félidei showjára.
A díjszezon kifejezetten izgalmasan is alakult, a jelölések kihirdetése után azt lehetett gondolni, hogy a legjobb film díja A brutalista és az Emilia Pérez között dől majd el. Aztán felkapták, hogy A brutalista esetében a hitelesség miatt Adrien Brody és Felicity Jones magyar nyelvű párbeszédeit mesterséges intelligencia segítségével feljavították, az Emilia Pérez címszerepét alakító Karla Sófia Gascónnál - aki az első transz jelölt az Oscar történetében - pedig rátaláltak korábbi, sokak által sértőnek tartott közösségi médiás posztokra. Továbbá a transznemű gengszterről szóló musical cselekménye, karakterei és színészei gyűjteményszámra sértették meg a különböző kisebbségeket, ami miatt óriási gyűlöletcunami zúdult a filmre.

A felsoroltak a szakírók szerint valamennyit csökkentették a két film esélyeit a legfontosabb kategóriában, így lett favorit az Anora és a Konklávé. Előbbi a nagy hajrájának köszönhetően többek között a filmkritikusok díját, utóbbi pedig a Baftát, vagyis a brit filmdíjat kapta meg. Végül az Akadémia a Cannes-ban is győztes Anora mellett döntött. Baker köszönőbeszédeiben a független filmek fontosságáról beszélt, az Anorát is mindössze 6 millió dollárból készítette körülbelül 40 ember.
„A független filmek ma nehezebb helyzetben vannak, mint valaha. A rendszernek változnia kell, mert a jelenlegi állapot egyszerűen fenntarthatatlan. Ne becsüljük alá magunkat tovább!” – mondta Baker, hozzátéve, hogy az is lényeges, hogy ezeket filmeket mozikban mutassák be.
Az Oscar-szavazók pedig úgy voltak vele, hogy ha már lúd, akkor legyen kövér: meglepetésre Demi Moore helyett Mikey Madison kapta a legjobb női főszereplőnek járó Oscar-díjat szintén az Anoráért. Sean Bakerhez hasonlóan ő is a szexmunkás közösségnek köszönte meg a díját. Teljesen megérdemelt győzelem, a 25 éves Madisonnak köszönhettük ugyanis az év párbeszédét:
- - „You go fuck yourself!” (Magyarul: Baszd meg magad!)
- - „Me go fuck myself? You go fuck yourself and your fucking mother, motherfucker”. (Magyarul: Én basszam meg magam? Te baszd meg magad és a kibaszott anyád, te anyabaszó!)
Az Anorával kapcsolatban érdekes az is, hogy - főként az Oscar-díjra jelölt Juraj Boriszov miatt - a nyugati országok mellett Oroszországban is sikeres. „Mindenki Juráról beszél” – mondta a New York Timesnak Katya Mtsituridze moszkvai filmkritikus, a Variety Russia korábbi főszerkesztője. „Sean Bakert pedig szinte orosz filmesnek tartják. Ez egy olyan film, amiben az oroszok jók és őszinték, igazi csehovi karakterek”.

Boriszov pár éve még a Kreml által támogatott háborús filmekben játszott, de a háború 2022-es kezdete óta nem vállalt ilyen szerepet. Ritka kivétel, hogy Oroszországban úgy folytatta karrierjét, hogy sem nem támogatta, sem nem ítélte el a háborút, miközben Nyugaton is sikerült elkerülnie, hogy az államilag támogatott orosz kultúra képviselőjének tekintsék.
Az Emilia Pérez a 13 Oscar-jelöléssel már történelmet írt, egy nem amerikai film még sosem kapott ennyit. Végül kettőt nyert meg, és Zoe Saldana lett a legjobb női mellékszereplő. A legjobb férfi mellékszereplő kategóriában papírforma volt Kieran Culkin győzelme, akit a transzgenerációs traumákkal foglalkozó Rokonszenvedésért (A Real Pain) díjaztak.

A dokumentumfilmek között is két igazán nagy esélyes volt, mindkettő egy jelenleg is zajló háborúhoz kapcsolódik. A Porcelain War frontvonalban élő ukrán művészekről szól, akik a háború borzalmai közepette porcelánokat készítenek, a kreativitásukkal megbirkózva a káosszal. A győztes végül a palesztin-izraeli kollektíva filmje, a Nincs más föld (No Other Land) lett ami, egy Izrael által megszállt ciszjordániai település lerombolását, valamint az ott élő palesztin fiatal aktivista és a neki segítő izraeli újságíró között kibontakozó szövetséget mutatja be.
„A Nincs más föld tükrözi azt a rideg valóságot, amit évtizedek óta és még most is át kell élnünk. Felszólítjuk a világot, hogy tegyen komoly lépéseket az igazságtalanság és a palesztin nép etnikai tisztogatásának megállítására” – mondta köszönőbeszédében Basel Adra rendező.
Megvolt a Los Angelesben pusztító tűzvész ellen küzdő tűzoltók nagy pillanata is, álló ováció közepette vonultak fel a színpadra. „Tudom, hogy ezt nehezen fogják elhinni, de vannak olyan viccek, amelyeket még én sem vagyok elég bátor elmondani” – mondta O'Brien, majd utasította a tűzoltókat: „A magam nevében felolvasnátok, mi van a súgógépben?” Beszóltak többek között Timotheé Chalamet-nek, a Joker 2-nek és még O'Briennek is.
A szokásoknak megfelelően a gálán megemlékeztek a közelmúltban meghalt színészlegendákról, aminek most sajnálatos aktualitást adott Gene Hackman halála is. Morgan Freeman búcsúzott tőle: „Elveszítettem egy kedves barátot. (...) Hackman egy igazán nagylelkű előadó volt, aki világszerte elnyerte a filmszeretők szívét”.
A győztesek listája
- Legjobb film: Anora
- Legjobb női főszereplő: Mikey Madison (Anora)
- Legjobb férfi főszereplő: Adrien Brody (A brutalista)
- Legjobb női mellékszereplő: Zoe Saldana (Emilia Pérez)

- Legjobb férfi mellékszereplő: Kieran Culkin (Rokonszenvedés)
- Legjobb rendező: Sean Baker (Anora)
- Legjobb dokumentumfilm: Nincs más föld (No Other Land)
- Legjobb nemzetközi film: Én még itt vagyok! (I'm Still Here)
- Legjobb operatőr: Lol Crawley (A brutalista)

- Legjobb vágás: Sean Baker (Anora)
- Legjobb betétdal: Emilia Pérez
- Legjobb production design: Wicked
- Legjobb hang: Dűne: Második rész (Dune: Part Two)
- Legjobb filmzene: Daniel Blumberg (A brutalista)
- Legjobb adaptált forgatókönyv: Peter Straughan (Konklávé)
- Legjobb eredeti forgatókönyv: Sean Baker (Anora)

- Legjobb vizuális effektek: Dűne: Második rész (Dune: Part Two)
- Legjobb animációs film: Áradás (Flow)
- Legjobb rövid animációs film: In the Shadow of the Cypress
- Legjobb rövid dokumentumfilm: The Only Girl in the Orchestra
- Legjobb jelmez: Wicked
- Legjobb haj és smink: A szer (The Substance)
- Legjobb rövidfilm: I'm Not a Robot