Kell egy film ahhoz, hogy tudjuk, mennyire veszélyesek a pufimellényes startupgéniuszok?

kor FILM
június 07., 18:59

Nagyon nehéz helyzetbe hozta magát Jesse Armstrong azzal, hogy megcsinálta az utóbbi évtized egyik legjobb sorozatát. Amennyire szerény érdeklődés mellett indult az Utódlás, úgy lett fokozatosan nagyobb a felhajtás körülötte, és amikor két évvel ezelőtt véget ért, akkor már korunk legfontosabb tévés produkciójaként méltatták, amely pontosan telibe találta a korszellemet. Armstrong pedig még túl fiatal és ambiciózus ahhoz, hogy csendben élvezze a dicsőséget, viszont innentől kezdve iszonyatos elvárásoknak és figyelemnek kell megfelelnie, akármihez is kezdjen.

Ebből a szempontból jó döntés lehet, hogy egy gyorsan összedobott kamaradráma lett a folytatás, nincs is körülötte komolyabb hype, viszont ez is az általa már jól megismert szupergazdagok világában játszódik, olyannyira, hogy a szereplői akár fel is tűnhettek volna az Utódlásban. Csakhogy itt Armstrong emelte a tétet: a Maxon látható Mountainhead szereplői már nemcsak egy nagyhatalmú médiakonglomerátum irányításáért viaskodnak, hanem a világ sorsát is közvetlenül befolyásolják.

Nem nagyon lehet olyan néző, akinek a Mountainhead főszereplőiről ne Elon Musk, Mark Zuckerberg és egyéb techbrók jutnának az eszébe, és Armstrong se titkolta, hogy kikről mintázta a filmje karaktereit. Egyébként az Utódlásban is volt hasonló figura: az Alexander Skarsgård alakította, különc svéd tech-milliárdos, Lukas Matsson, őt is bevallottan Musk és a Spotify-alapító Daniel Ek ihlették. Ő azonban csak mellékszereplő volt, itt viszont már egyértelműen a techmoguloké a főszerep.

Fotó: Macall Polay/HBO

A film szinte végig egy világtól elzárt, erődítménynek is beillő luxusrezidencián játszódik Utah-ban, gyönyörű alpesi környezetben, itt töltenek együtt egy pókerhétvégét a főszereplők. Csakhogy ez most nem egy átlagos pókerhétvége: a világ épp forrong, köszönhetően annak, hogy egyikük, Venis – történetesen a világ leggazdagabb embere – közösségimédia-platformja, a Traam épp most dobott piacra egy frissítést, amellyel bárki könnyedén készíthet és oszthat meg teljesen valódinak tűnő deepfake-eket, a videók pedig valódi erőszakhullámot robbantanak ki több kontinensen is. Tanácsadói kérlelik, hogy fújjon visszavonultó, aggódva hívja őt még az Egyesült Államok elnöke is, Venisnek azonban más terve van.

Az egyikük, Jeff cége kifejlesztett ugyanis egy olyan AI-modellt, amely el tudja különíteni a deepfake-eket a valódi felvételektől, továbbá képes óriási adatmennyiséget átfésülni és tartalmat moderálni anélkül, hogy ez zavaró lenne a felhasználók számára. Venis ezt a modellt szeretné megszerezni, hogy visszanyerje az irányítást a Traam által keltett káosz fölött, egyben biztosítsa a cége vezető szerepét. Bár a társaság alapszabálya, hogy a pókerhétvégén nem beszélnek üzletről („se kaja, se üzlet, se nők”), most mégis ez lesz a központi konfliktus.

kor

Csatlakozz a Körhöz, és olvass tovább!

Légy része a közösségünknek, segítsd az újság működését!

Már előfizetőnk vagy?
Jelentkezz be!