Arab művészek a legnagyobb európai színházi fesztivál kiemelt vendégei

színház
július 05., 18:28
A nyitóelőadás próbája a helyszínen
Fotó: CHRISTOPHE SIMON/AFP

Megkezdődött szombaton a 79. Avignoni Színházi Fesztivál, amelynek nyitóelőadása Marlene Monteiro Freitas Zöld-foki szigeteki koreográfusnak Az Ezeregyéjszaka meséi által ihletett Nôt című táncelőadása a franciaországi városban rendezett seregszemle fő helyszínén, a Pápai palota díszudvarán.

A világ egyik legjelentősebb és Európa legnagyobb színházi találkozójának hivatalos programja július 5. és 26. között 42 előadást, köztük 32 világpremiert mutat be, amelyek nagy esztétikai változatosságról tanúskodnak - mondta az AFP hírügynökségnek Tiago Rodrigues fesztiváligazgató, aki 2023-ban az angolt, 2024-ben a spanyolt, idén pedig az arab nyelvet helyezte a művészeti találkozó középpontjába.

Mintegy 15 arab művész, főként koreográfusok és zenészek mutatkozhatnak be a fesztiválon, amely az elmúlt években egyre nagyobb hangsúlyt fektet a táncelőadásokra. Egyes művészek „kifejezetten aktuális témákkal foglalkoznak", „ez a fesztivál genetikai kódjának része", míg „mások kevésbé implicit módon (ugyanilyen) mélyreható kérdéseket vizsgálnak” - hangsúlyozta Tiago Rodrigues. Ez bizonyítja, hogy „a művészek mennyire elkötelezettek amellett, hogy előadásaikon keresztül gondolkodjanak a világról”.

Fotó: JOEL SAGET/AFP

Ali Chahrour libanoni koreográfus Amikor megláttam a tengert című előadásában az Izrael és az Iránnal szövetséges Hezbollah libanoni síita milícia közötti háború idején, 2024 őszén Libanonban sorsukra hagyott női vendégmunkások tragikus történetét dolgozza fel.

Az egykori boulboni kőbányában kialakított játszóhely ad otthont a Jacques Brel belga énekes előtt tisztelgő táncelőadásnak, amelyet Anne Teresa de Keersmaeker világhírű koreográfus-táncos és Solal Mariotte breaktáncos ad elő.

A fesztiválra a kortárs európai színház legelismertebb rendezőinek előadásai is meghívást kaptak. Az egyik leginkább várt produkció a visszatérő vendégnek számító Thomas Ostermeier rendezése az avignoni Opéra Színházban. A német rendező az igazság fogalmát vizsgálja Ibsen A vadkacsa című művében, amelyet a berlini Schaubühne társulatával visz színre.

A párizsi Comédie-Française társulata Paul Claudel A selyemcipő drámájával érkezik Avignonba, amelyet a leköszönő igazgató, Eric Ruf rendezett. Az előadás elnyerte májusban a legjelentősebb francia színházi elismerés, a Moliere-díjak kiosztóján az évad legjobb előadásának, a legjobb rendezésnek és a legjobb női alakításnak (Marina Hands) járó szobrot. A több mint nyolcórás liturgikus előadást este 10 órától hajnalig játssza majd az egyik leghíreseb francia társulat, a fesztivál második felében, a Pápai palota díszudvarán.

A Pápai palota díszudvara 2016-ban
Fotó: BORIS HORVAT/AFP

Az 1947-ben Jean Vilar által alapított, és az Edinburgh-i mellett a világ leghíresebb színházi fesztiválja minden júliusban színházi várossá változtatja az egykori pápai várost. A hivatalos programmal párhuzamosan zajló, "off" fesztivál önfinanszírozó társulatai több mint száz helyszínen, leggyakrabban utcákon és tereken, 1700 előadással és csaknem 10 ezer fellépővel várják az érdeklődőket Avignonba.

Magyarországot az off programban a Szegedi Pinceszínház két előadással képviseli. A július 5-i nyitónapon és a két következő estén Moliere klasszikusát, a Képzelt beteget játssza a szegedi társulat Herczeg T. Tamás rendezésében. Az előadás helyszíne az Atypik Théâtre, ahol a társulat friss és izgalmas megközelítésben mutatja be a francia darabot, reflektálva annak kortárs érvényességére. Július 9-én, 10-én és 11-én pedig Eugene Ionesco Makbett című abszurd komédiája kerül színpadra, az örmény származású Karo Balyan rendezésében. (AFP via MTI)