Istenem, de kurva jó ez az ország, csak tedd a spanglit el – Vodka for Kids-klippremier a 444-en

- Link másolása
- X (Twitter)
- Tumblr
Tömegverekedés, lángoló kocsik, a halálából feltámadó Nagy Imre és az animekarakterré átváltozó harcos Orbán Viktor – csak pár dolog a Vodka for Kids új számának videóklipjéből, amiben a múlt és jövő eltemetése nemcsak képletesen, de szó szerint is megtörténik. A most megjelenő RIP című szám mától elérhető minden felületen, a Nagy Imre újra-újratemetéséről szóló klipről pedig Halmos Ádám rendező mesélt a premier előtt a 444-nek.

Halmos korábban már több klipet is rendezett, ilyen volt például a Parno Graszt Suttog a szél című száma, amiben a 2008–2009-es romagyilkosságoknak állított emléket vagy Jules War, azaz Lovasi Eszter Cold Anger című száma, amit egyetlen VHS-kamerával, minimális költségvetésből készítettek. Emellett sokan ismerhetik a Nemzeti Trip című áldokumentumfilmjéről is, amit az SZFE-s diplomamunkájaként készített el és azt mutatja be, hogy mi történt volna, ha Kádár János LSD-t csempésztet az ország ivóvízébe.
Ahogy azt egy korábbi interjújában is elmondta „a történelem és a magyar néplélek alakulása” minden munkájában visszaköszön, legalább utalás szintjén. Szerinte ugyanis a múlt ismerete nemcsak emlékezés, hanem eszköz is: lehetőség arra, hogy felismerjük a jeleket, mielőtt ismét rossz irányba fordulna a történelem sodra. Ez a tematika pedig a Vodka for Kids új számában is érezhető.

„Régóta szerettem volna mozgóképbe önteni a rendszerváltás – és még specifikusabban annak főpróbájaként is emlegetett Nagy Imre újratemetése – mámorában szőtt, majd dugába dőlt álmokat és azok szövődményeit” – mondta Halmos. Szerinte ugyanis a múltat valóban eltemetjük, de az elmúlt évtizedekben világossá vált, hogy ez a gesztus sokaknak nem a lezárást jelentette, hanem a hatalomba való belépést. Azt mondta:
„A történelmi pillanat méltósága így fokozatosan átadta helyét a politikai célú újraértelmezésnek – amit a közelmúltban elejtett mondatok és az emlékezetpolitika markáns átalakulása is szomorúan megerősít.”
Ahogy Halmos is elmondta, a klipben „a társadalom nem vár harmincnéhány évet: magyar esik magyarnak”. Orbán és a koporsójából felkelő Nagy Imre beszédei után véres tömegverekedés tör ki, aminek a csúcspontján a két politikus animekarakterekké változnak és már animálva folytatják a harcot. A rendező szerint ez az összecsapás „nem történelmi rekonstrukció, hanem egyfajta metafora: két korszak, két értékrend, két Magyarország feszül egymásnak”.

Halmos szerint a forgatás legnehezebb pontja a megfelelő helyszín megtalálása volt. A legtöbb, a Műcsarnokhoz hasonló, oszlopos homlokzatú kastély ugyanis állami tulajdonban van, és bár a rendező szerint eleinte ezek a helyek is nyitottnak tűntek a forgatásra, miután elküldte a konkrét koncepciót, több intézmény is visszalépett. „Úgy tűnt, amikor kiderült, valójában mit szeretnénk forgatni, már nem tudták vagy nem akarták befogadni az ötletet” – mondta.
A klip végül már nagyjából egy éve elkészült, de eddig nem lett publikálva. Egyrészt jogi akadályok is hátráltatták a megjelenést, másrészt tudatos döntés volt a zenekar részéről, hogy kivárják a megfelelő pillanatot. Úgy érezték, most, a közelgő választások előtt erősebb a mondanivalójuk súlya. A hardcore punk banda szerint a RIP az apátiáról szól. Azt mondták:
„A dal azt mutatja meg, hogyan kapcsolódnak össze az egyéni félelmek és a kollektív közöny – és hogyan rajzolják ki együtt a mai politikai és közösségi valóság kudarcát. Ez az üzenet most pedig aktuálisabb, mint valaha.”
