film

A Horthy-Nintendo és az eltévedt őzek

Pár napja beharangoztuk, most pedig útjára is indítjuk rendhagyó sorozatunkat, melyben tíz részletben fogjuk bemutatni Lichter Péter Barokk Femina című kísérleti filmjének első felét. 

A film Nemes Z. Márió 2019-es verses naplóján alapul, melyben a 2006-os őszi eseményeket eleveníti fel egy szubjektív, apokaliptikus/disztópikus formátumban. Ezt a kötetet dolgozta fel egy 60 perces hungarodadaista adaptációban Lichter, és a rengeteg filmes, kulturális és politikai utalást, magyar sorskérdéseket és tévelygéseket is magába olvasztó film első fele nálunk fog debütálni, tíz héten át egy-egy 3 perces epizóddal. Ha valaki kevéssé lenne otthon a kísérleti filmes műfajban, akkor elöljáróban annyit, hogy a készre csiszolt narratívák helyett a szabad asszociációk játékára érdemes felkészülni: 

A tervek szerint miután lement majd a 10 rész, ősszel az egész művet mozifilmként, illetve performanszként lehet majd megnézni. Lichter Péter a filmet még a karantén elején kezdte el készíteni, és akkor így beszélt terveiről a Jelenkornak:

„Úgy fest, ez a munkám lesz az eddigi legradikálisabb, legöntörvényűbb: ez tudom, elég fenyegetően hangzik, de Márió szövegei mindig olyan elementáris erővel hatnak rám, hogy úgy érzem, árulás lenne magammal (és a szöveggel) szemben, ha nem mennék el a falig.”

A sorozathoz kaptunk egy rövid felvezető szöveget is: 

„A rokokós fake news-esztétikát teremtő közéleti versfilm összességében az alábbi kérdésre keresi a választ: - milyen lenne a Tények, ha Marcel Duchamp rendezné és Hugo Ball volna a műsorvezető? A három perces epizódok mindegyike rejtett üzeneteket tartalmaz, a megfejtéseket az alábbi emailcímre várjuk: hungarofuturistahatterhatalmak kukac gmail. com”

A sorozat részeit érdemes monitoron, nem pedig kijelzőn megnézni, bár persze egy bizonyos értelemben ez is teljesen mindegy. A következő epizód jövő szombaton érkezik majd. Korábban a Barokk Femina kötethez egy Hangover-mix is készült hozzánk, azt itt lehet meghallgatni