Beethoven 250

zene
2020 december 16., 14:41

250 évvel ezelőtt épp ezen a napon született minden idők egyik legnagyobb zeneszerzője, Ludwig van Beethoven, és e különleges évfordulót egy különleges válogatással köszöntjük, Prieger Zsolt jóvoltából.

Az Anima Sound System és számtalan más projekt révén is ismert Prieger nemrég volt a Hangover-sorozatunk vendége, ez pedig itt a Beethoven nagyszerűségére és hatására emlékező válogatása:

A mixtape mellé kaptunk egy rövid leírást is:

„Gyerekkorom és jelenidőm nagy hatása Beethoven. Mindig másképp szól, akár Bach, Mozart, Bowie vagy Dylan. Ráadásul itt élek Martonvásáron, pár lépésre onnan, ahol Beethoven nemcsak a Brunszvik-lányokkal sétált, zongorázott, vagy ápolt éppen szerelmi viszonyt (mert ne feledjük, hogy a titokzatos Ludwig-Jozefin-gyermek neve, Minona visszafele Anonim-ot ad ki), tehát nap mint nap találkozom azzal az erős hatással, ami a platánok és hársfák alatt őt is megérintette. Vannak persze sokkal szenvedélyesebb és titokzatosabb dolgok a szülinapos zeneszerző életében: például mit keresnek a fura, modern gyorsulások és szinkópák a műveiben, milyen köze van a Beatles-hez, mennyire tartották zseniális újítónak és idegesítő lúzernek egyszerre, mennyiben volt a legnagyobb hatás a modern zene történetében.

Erről szól ez a személyes mix, emlékekről, magyarázatokról, fura váltásokról, de főleg sok zenéről, dumáról, kiabálásról, hirtelen váltásokról, filmbejátszásokról, szóval az egész olyan, mint egy szürreális teaser, ami arról a nagy egészről szól, amit a feltérképezhetetlen Beethoven-életműnek hívunk, legalábbis, ami belőle rám is hatással volt. Sokan szerepelnek benne: Fischer Iván, Schiff András, Wynton Marsalis nevetése, kubai feldolgozás és Stockhausen 1 másodpercbe összesűrített 9. szimfónia-verziója a mix legvégén, Lennon és az ő Holdfényszonáta-adaptációja, Kubrick-filmrészlet a perverzen kísérleti Mechanikus-ból, gyerektapsolás Beethovenre, Led Zeppelin- és 5. szimfónia-cselló-bootlegje, a rockba hajló, lenyűgöző 111-es szonáta, Rilke és Pilinszky, Schiller és jazz, Jessye Norman, Elisabeth Schwarzkopf, NAS hip-hop-ja és a Diabelli-variációk, meg persze a kihagyhatatlan Die Hard-jelenet és itt van az ‘igazi’ király beszéde. Minden mindennel, ahogy szoktam, de nekem pont ez az, ami visszaadhatja egy szenvedélyes zeneszerző gesztusait. És akkor még a Saturday Night Fever, Satriani, Keith Emerson, Ferencsik János és a Simpson család ki is maradtak. Őket majd legközelebb mixeljük össze.”