Barokk áriák, "Álmatlanság" és sok Bartók
Itt a tavasz, dagad a klasszikus zenei koncertélet. Mutatjuk, ezen a héten mire érdemes menni: ez a „Zajszűrő”, a 444 hangversenyajánlója.
Anthony Roth Costanzo és az Orfeo Zenekar
2022. április 7. (csütörtök), 19.30 – Müpa
A szülei pszichológusok, mindent tud tehát az emberi lélekről, a Princeton Egyetem
zenei fakultásán végzett, mindent tud tehát a zenéről, a Metropolitan Opera
színpadán éppúgy fellépett, mint Michael Jackson háttérvokálosaként, mindent
tud tehát az előadóművészetről. Hogy sugározó
személyiség, az csak a hab a tortán. Az amerikai Anthony Roth Costanzo
napjaink legizgalmasabb kontratenorjainak – sőt énekeseinek – egyike, aki a 20.
századi és a kortárs zenében éppúgy otthonosan mozog, mint a barokk
repertoárban. Utóbbiból válogatott Müpában tartandó koncertjén: Händel oratóriumaiból
és operáiból hallhatunk letaglózóan virtuóz és megrázóan szép áriákat, bónuszként
pedig Gluck Orfeójának néhány részletét is előadja majd.
TOVÁBBI
RÉSZLETEK >>>
Várjon Dénes és a Concerto Budapest
2022. április 7. (csütörtök), 19.30 – Zeneakadémia
2022. április 14. (csütörtök), 19.30 – Zeneakadémia
„Nem minden komponistának adatott meg, hogy mint Beethoven, egymaga törjön
meg minden nehézséget és alkosson minden egyes művében tökéletest” – írta
Bartók Béla 1911-ben, s akkor még aligha sejtette, hogy amit Beethovenről mondott,
rá is igaz lesz. A Keller András vezette Concerto Budapest két koncertjén
egy-egy fiatal kori Bartók-mű, egy-egy Bartók zongoraverseny (a második és a
harmadik), valamint egy-egy Beethoven-szimfónia (a harmadik és az ötödik)
szólal meg. A koncert tehát jó szívvel ajánlható azoknak is, akik muzikológus
füllel hallgatnak zenét és érdeklődnek a zenetörténeti összefüggések iránt,
azoknak is, akik filozófus füllel hallgatnak zenét, és szeretnének megmártózni
a felvilágosult humanizmus hangzó eszményeiben, és azoknak is, akik egyszerűen
csak jó zenét szeretnének hallgatni. Mindezért nemcsak a zenekar és karmestere,
hanem a szólista Várjon
Dénes is kezeskedik, hiszen azon kevés zongorista közé tartozik, aki képes
betölteni a Kocsis Zoltán halálával a Bartók-játékban kialakult űrt.
TOVÁBBI
RÉSZLETEK >>>
TOVÁBBI
RÉSZLETEK >>>
Uri Caine: Bartók Project
2022. április 10. (vasárnap), 20.00
Kevés klasszikus zeneszerző gyakorolt akkor a hatást a jazz-zenészekre,
mint Bartók Béla. Komplex ritmikai képletei, különös, népi eredetű skálái, a
zenéjéből áradó elementáris energiák rengeteg jazz-előadót ihlettek meg az
elmúlt évtizedekben, s közéjük tartozik az amerikai zongorista Uri Caine is. Persze
kérdés, hogy Caine-t hívhatjuk-e jazz-zenésznek egyáltalán, hiszen életművét legalább
olyan mértékben hatja át a klasszikus hagyomány, mint a jazz. Mahler-, Mozart-,
Schumann- és Bach-lemezei hihetetlen érzékenységgel emelik át a jazz világába a
klasszikus szerzőket, s most Bartók is sorra kerül. Új projektjében nemcsak
amerikai zenésztársaival fedezi fel újra Bartók művészetét, hanem három magyar
zenész is csatlakozik hozzá: a cimbalmfenomén Lukács Miklós, a hegedű- és zongoraművészként
egyaránt káprázatos Várallyay Petra, valamint a bőgős Szandai Mátyás. Mondanám,
hogy a jelenlétük biztosítja a bartóki hagyomány autentikus értelmezését, de
biztos vagyok benne, hogy Uri Caine sem érti náluk kevésbé Bartók zenéjét.
TOVÁBBI
RÉSZLETEK >>>
Signum Saxophone Quartet
2022. április 11. (hétfő), 19.30 – BMC
Ha Bach ismerte volna a szaxofont és a Signum Saxophon Quartetet, egészen
biztosan komponált volna szaxofonkvartettre. A négy szaxofon úgy szól, mint valami
végtelenül kifinomult orgona, csakhogy amíg az orgonasípok élettelen tárgyak,
amelyekbe egy mechanikus szerkezet fújja a levegőt, itt egy szaxofonkvartett
előadásában a négy szólam mindegyike képes külön életet élni. Koncertjükön Bach,
Bartók és Steve Reich műveinek átiratait játsszák, valamint a lengyel
származású amerikai szerző, David Maslanka (1943–2017) eredetileg is
szaxofonkvartettre írott, Recitation Book című darabját.
TOVÁBBI
RÉSZLETEK >>>
Eötvös Péter: Sleepless
2022. április 12. (hétfő), BMC
Jon Fosse norvég író Trilógia című regényéből írta tizenkettedik
operáját Eötvös Péter. A Sleepless című darabot a berlini Staatsoper
Unter den Linden rendelte, az ősbemutatót 2021. november 28-án tartották, az
előadást Mundruczó Kornél rendezte. A rendkívül érzékeny és dráma darab április
12-én koncertszerű formában lesz hallható a premier eredeti szereposztásában, a
szerző vezényletével. A gyermekét váró fiatalkorú pár, Alida és Asle
gyilkosságokkal teli, tragikus története kirekesztés és elfogadás, bűn és
bűnhődés, az egyéni és társadalmi felelősség témáit járja körül. Eötvös
Péterrel készített interjúnk itt
olvasható.
TOVÁBBI
RÉSZLETEK >>>
A címlapképen Anthony Roth Costanzo látható.