Barokk áriák, "Álmatlanság" és sok Bartók

négynegyed
2022 április 06., 09:48

Itt a tavasz, dagad a klasszikus zenei koncertélet. Mutatjuk, ezen a héten mire érdemes menni: ez a „Zajszűrő”, a 444 hangversenyajánlója.

Anthony Roth Costanzo és az Orfeo Zenekar
2022. április 7. (csütörtök), 19.30 – Müpa
A szülei pszichológusok, mindent tud tehát az emberi lélekről, a Princeton Egyetem zenei fakultásán végzett, mindent tud tehát a zenéről, a Metropolitan Opera színpadán éppúgy fellépett, mint Michael Jackson háttérvokálosaként, mindent tud tehát az előadóművészetről. Hogy sugározó személyiség, az csak a hab a tortán. Az amerikai Anthony Roth Costanzo napjaink legizgalmasabb kontratenorjainak – sőt énekeseinek – egyike, aki a 20. századi és a kortárs zenében éppúgy otthonosan mozog, mint a barokk repertoárban. Utóbbiból válogatott Müpában tartandó koncertjén: Händel oratóriumaiból és operáiból hallhatunk letaglózóan virtuóz és megrázóan szép áriákat, bónuszként pedig Gluck Orfeójának néhány részletét is előadja majd.
TOVÁBBI RÉSZLETEK >>>

Várjon Dénes és a Concerto Budapest
2022. április 7. (csütörtök), 19.30 – Zeneakadémia
2022. április 14. (csütörtök), 19.30 – Zeneakadémia
„Nem minden komponistának adatott meg, hogy mint Beethoven, egymaga törjön meg minden nehézséget és alkosson minden egyes művében tökéletest” – írta Bartók Béla 1911-ben, s akkor még aligha sejtette, hogy amit Beethovenről mondott, rá is igaz lesz. A Keller András vezette Concerto Budapest két koncertjén egy-egy fiatal kori Bartók-mű, egy-egy Bartók zongoraverseny (a második és a harmadik), valamint egy-egy Beethoven-szimfónia (a harmadik és az ötödik) szólal meg. A koncert tehát jó szívvel ajánlható azoknak is, akik muzikológus füllel hallgatnak zenét és érdeklődnek a zenetörténeti összefüggések iránt, azoknak is, akik filozófus füllel hallgatnak zenét, és szeretnének megmártózni a felvilágosult humanizmus hangzó eszményeiben, és azoknak is, akik egyszerűen csak jó zenét szeretnének hallgatni. Mindezért nemcsak a zenekar és karmestere, hanem a szólista Várjon Dénes is kezeskedik, hiszen azon kevés zongorista közé tartozik, aki képes betölteni a Kocsis Zoltán halálával a Bartók-játékban kialakult űrt.
TOVÁBBI RÉSZLETEK >>>
TOVÁBBI RÉSZLETEK >>>

Uri Caine: Bartók Project
2022. április 10. (vasárnap), 20.00
Kevés klasszikus zeneszerző gyakorolt akkor a hatást a jazz-zenészekre, mint Bartók Béla. Komplex ritmikai képletei, különös, népi eredetű skálái, a zenéjéből áradó elementáris energiák rengeteg jazz-előadót ihlettek meg az elmúlt évtizedekben, s közéjük tartozik az amerikai zongorista Uri Caine is. Persze kérdés, hogy Caine-t hívhatjuk-e jazz-zenésznek egyáltalán, hiszen életművét legalább olyan mértékben hatja át a klasszikus hagyomány, mint a jazz. Mahler-, Mozart-, Schumann- és Bach-lemezei hihetetlen érzékenységgel emelik át a jazz világába a klasszikus szerzőket, s most Bartók is sorra kerül. Új projektjében nemcsak amerikai zenésztársaival fedezi fel újra Bartók művészetét, hanem három magyar zenész is csatlakozik hozzá: a cimbalmfenomén Lukács Miklós, a hegedű- és zongoraművészként egyaránt káprázatos Várallyay Petra, valamint a bőgős Szandai Mátyás. Mondanám, hogy a jelenlétük biztosítja a bartóki hagyomány autentikus értelmezését, de biztos vagyok benne, hogy Uri Caine sem érti náluk kevésbé Bartók zenéjét.
TOVÁBBI RÉSZLETEK >>>

Signum Saxophone Quartet
2022. április 11. (hétfő), 19.30 – BMC
Ha Bach ismerte volna a szaxofont és a Signum Saxophon Quartetet, egészen biztosan komponált volna szaxofonkvartettre. A négy szaxofon úgy szól, mint valami végtelenül kifinomult orgona, csakhogy amíg az orgonasípok élettelen tárgyak, amelyekbe egy mechanikus szerkezet fújja a levegőt, itt egy szaxofonkvartett előadásában a négy szólam mindegyike képes külön életet élni. Koncertjükön Bach, Bartók és Steve Reich műveinek átiratait játsszák, valamint a lengyel származású amerikai szerző, David Maslanka (1943–2017) eredetileg is szaxofonkvartettre írott, Recitation Book című darabját.
TOVÁBBI RÉSZLETEK >>>

Eötvös Péter: Sleepless
2022. április 12. (hétfő), BMC
Jon Fosse norvég író Trilógia című regényéből írta tizenkettedik operáját Eötvös Péter. A Sleepless című darabot a berlini Staatsoper Unter den Linden rendelte, az ősbemutatót 2021. november 28-án tartották, az előadást Mundruczó Kornél rendezte. A rendkívül érzékeny és dráma darab április 12-én koncertszerű formában lesz hallható a premier eredeti szereposztásában, a szerző vezényletével. A gyermekét váró fiatalkorú pár, Alida és Asle gyilkosságokkal teli, tragikus története kirekesztés és elfogadás, bűn és bűnhődés, az egyéni és társadalmi felelősség témáit járja körül. Eötvös Péterrel készített interjúnk itt olvasható.
TOVÁBBI RÉSZLETEK >>>

A címlapképen Anthony Roth Costanzo látható.