Négy meztelen férfi egymásnak esik – a Dollár Papa provokatív előadása

hirdetés
2023 május 02., 16:59

„Karrierjük elején úgy tudtak szakmai szenzációvá válni, és közben új és fiatal közönséget megszólítani, hogy látszólag a lehető leghagyományosabb utat választották” - írtuk egy korábbi ajánlónkban a Dollár Papa Gyermekeiről. Abban az előadásban, a Lady Chatterley szeretőjében is megjelenik a meztelenség és az intimitás kérdése, de a társulat új produkciójában, a Kék lagúnában még hangsúlyosabb. És erre már igazán nem lehet azt mondani, hogy a leghagyományosabb módszerekkel készült.

Ördög Tamás rendező szerint ma a színház „túlságosan a nézői igényeket akarja kiszolgálni”, amiért részben a streamingoldalakat okolja. „A néző egy nagyon kiváltságos helyzetbe került: gigamilliárdokat fektetnek bele abba, hogy kielégítsék, hogy el ne kapcsoljon... Ez pedig a színháznak a halála. A Kék lagúnánál ennek a gyors kielégülést hajhászó nézői stratégiának akartam ellenébe menni, hogy a néző bele tudjon kerülni egyfajta idővákuumba. Más kérdés, hogy megadja-e magának azt a lehetőséget, hogy tényleg belekerüljön, mert ez munkát igényel. A Netflix nem igényel munkát.”

Ördög Tamás rendező és a négy szereplő
photo_camera Ördög Tamás rendező és a négy szereplő: Brezovszky Dániel György e.h., Kövesi Zsombor, Mezei Bence és Pásztor Dániel e.h. Fotó: Facebook/Dollár Papa Gyermekei

Az előadás több ponton is egyértelműen szakít azokkal a nézői elvárosokkal, amelyeknek még mindig megfelelni igyekszik itthon a produkciók 99 százaléka.

Nincs egyértelműen felfejthető története, közelről látható benne nyers testi erőszak, és a négy férfi végig meztelen.

Utóbbi egyik forrását az alapanyagban kell keresnünk: a viktoriánus kor idilli természet- és emberképét megörökítő regényben, illetve még inkább az abból készült, sokak fejébe beleégett 1980-as filmben. A rendezőt az érdekelte, „hogyan lehet ezt a Kék lagúna idillt tönkretenni. Mi van, hogyha ez a sziget mégsem annyira idilli? Ha nem pont két fiatal, gyönyörű ember kerül erre a szigetre és esik szerelembe. Mi van, ha eleve nem ennyire ideális az egyenlet?”

link Forrás

A meglehetősen intenzív, intim tréner bevonásával lezajló próbafolyamat részleteiről a Trafó blogján beszélnek az alkotók. Ördög Tamás abból indult ki, hogy a természetközeli létezés fő eleme, hogy nincs ruha: „Általában a meztelenséghez óhatatlanul társítjuk a szexet, ennek az előadásnak viszont az a különlegessége, hogy nem a szexualitásról szól. Az érdekelt minket, hogyan lehet férfiak közt elérni intimitást mindenféle szexualitás nélkül. Ez óriási tabu.”

Talán nem is a meztelenség, hanem a fizikai durvaság vezetett oda, hogy az eddigi előadásokról a nézők egy része, mondjuk a 10 százaléka, egy ponton kiment. Erre mondja azt Mezei Bence színész, hogy szerinte „mindenképpen egy jó helyzet, hogy kimennek. Nem azt mondom, hogy el kell veszíteni a nézők 90 százalékát, de szerintem amíg fél ház van, és teltházról indult, addig tök jók vagyunk. Ez is valahogy az előadás részévé válik, hogy lesznek, akik kilépnek és lesznek, akik maradnak, és ettől a nézők is máshogy kapcsolódnak egymással. Mert valami történt.”

photo_camera Fotó: Kálicz Máté

Legközelebb május 4-én és 5-én, vagyis most csütörtökön és pénteken fog történni ez a valami a Trafóban. A jegyeket itt lehet beszerezni, videókat a társulat, vagyis a Dollár Papa Gyermekei instáján találhatni.