Mexikó a pesti külvárosban: a Csepeli Munkásotthon születése

Kevesen tudják, de a Csepeli Munkásotthon retró szürkesége dúsan aranyozott szecessziós belsőt rejt, az épület színházterme pedig nemcsak Csepel második világháborús bombázását úszta meg, hanem a szocialista ízlés dúlását is. Így, aki ma benyit ide, szinte ugyanazt látja, mint az 1920-as években a csepeli munkások, akik hosszú évek kitartó munkája után vehették birtokba a régen várt, téglajegyről téglajegyre készülő épületet, amelyre nem túl lelkesen, de végül a csepeli gyár mindenható tulajdonosa, Weiss Manfréd is adott pénzt. Annyit, hogy végül még festményekre is futotta belőle.
Barack helyett tarack
Csepel története örökre összefonódott Weiss nevével, aki a századfordulón zseniális húzással ide telepítette a gyorsan növekvő lőszergyárát. Eredetileg konzervgyáros volt, aki arra keresett megoldást, hogy mire tudná használni a gyümölcs- és zöldségszezonon kívül a gyártósorokat, így jött rá arra, hogy a konzervdobozok átmérője pontosan akkora, mint egy tüzérségi lövegé. A háborúban pedig egyértelműen több pénz volt, mint a barackban, így a tizenkilencedik század végén Weiss és fivére már aktívan keresték, hova telepíthetnék robbanásveszélyes gyárukat.
Manfréd és Berthold végül az 1890-es évek elején állították fel első favázas bódéjukat a csepeli János-legelőn, és a kezdeti százötven alkalmazotthoz képest néhány év múlva már majdnem ezer ember dolgozott a gyárban. Hamarosan az Osztrák-Magyar Monarchia töltényhüvely-szükségleteinek negyedét állították elő Csepelen, Weiss Manfréd pedig az ország egyik leggazdagabb gyárosa lett, sőt, „csepeli” előnévvel még nemesi címet is kapott Ferenc József császártól. Ő maga azonban sohasem élt itt, sőt, még saját irodája sem volt az egyre növekvő gyárvárosban, amelynek hatalmas csarnokait középkori katedrálisok ihlették. Ehelyett Andrássy úti villájából tartotta rajta a szemét hatalmas külvárosi birodalmán, ahonnan automobillal érkezett Csepelre. Viszont akárhol is járt a világban, mindig a munkája volt az első, még Európa fürdőhelyeiről is kiterjedt, német nyelvű levelezést folytatott a gyár igazgatójával. Belegondolni is rossz, mi lett volna, ha Manfréd ráteheti a kezét egy okostelefonra.

A Weiss-gyár nevét az egész világon ismerték, de azok, akik az életüket felfaló üzem árnyékában töltötték a mindennapjaikat, kevésbé voltak elbűvölve a sikertől. Az első világháború idején, amikor a zökkenőmentes lőszerszállítás gyakran harminchatórás műszakot követelt a gyár dolgozóitól, a csepeli munkásság már harmincezresre duzzadt; a munkakeresők áradata pedig hamar megoldhatatlannak tetsző problémákhoz vezetett. A Csepel és Pesterzsébet között közlekedő HÉV szerelvényei olyan zsúfoltak lettek, hogy gyakran csak a járművek tetején maradt hely, és az is előfordult, hogy a helyi iskolákban száz gyerekre jutott egyetlen tanár. Persze rengeteg volt a hiányzó, hiszen sok szülő nem tudott a gyerekének meleg ruhát és cipőt venni, ezért télvíz idején nem jutottak el tanulni. A Weiss Manfréd Művek karácsonyi ruhaakciói pedig csak enyhíteni tudták a helyzetet, megoldani nem, hiába osztottak ruhát és cipőt minden év végén sok száz munkásgyereknek.
Közös sors, közös tér
Csepelre a monarchia minden szegletéből érkeztek dolgozni, az életkörülményeikben azonban óriási eltérések voltak. A gyár vezető tisztségviselőinek elegáns, az angol kertvárosokat idéző villákat építettek, de a munkások többsége embertelen körülmények között hajtotta álomra a fejét minden egyes pokoli műszak után. Parasztházakból, istállókból, pincékből, padlásokból vagy kecskeólakból kialakított nyomorúságos munkásszállásokon töltötték el rövid és kemény életüket, ahol kevés esély volt a továbblépésre. A fiatal házasok sokszor már attól boldogok voltak, ha egy szobában alhattak, gyerekes családoknak pedig szinte lehetetlen volt lakást találni a környéken.
Bár vallás és nemzetiség szempontjából hatalmasak voltak a szakadékok, a csepelieket összekötötte a közös sors, így hamarosan Budapest legszervezettebb munkás közössége alakult ki itt.
Élénk kulturális és sportéletet éltek, és az erős munkásmozgalomi hagyományokkal rendelkező országokból érkező kollégák jelenléte berobbantotta a baloldali eszmék terjedését is. Míg Weiss a legújabb technológiai újításokat importálta külföldről, az alkalmazottai biztosítási és temetkezési szövetkezeteket hoztak létre, olvasóköröket alakítottak, és bármilyen közösségi tér hiányában sokszor a helyi vendéglőkben vitatták meg a gondjaikat és terveiket. A munkások kezdeményezéseinek helyt adó vendéglátósokat folyamatosan zaklatták a sztrájkoktól tartó hatóságok, így a huszadik század elején már felmerült egy önálló munkásotthon gondolata. Éveken át tartó munka és adománygyűjtés után végül 1915 őszén a csepeliek elfoglalhatták a saját otthonukat, amit egy régi vendéglő épületéből alakítottak ki, de az érdeklődés akkora volt, hogy pillanatok alatt kinőtték a helyet.
Még az első világháború alatt elindították az új épület építését; a csepeliek önkéntesen, a saját két kezükkel húzták fel az új munkásotthont a gyilkos gyári műszakok után. A harcok végével pedig Weiss Manfréd is megérezte a Tanácsköztársaság szelét, és magánvagyonából óriási összeget adományozott a munkásság javára, melyből egymillió koronát a Csepeli Munkásotthon felépítésére fordítottak. Az eddig téglajegyről téglajegyre gyűjtött összeg hirtelen hatalmasra nőtt, így olyan, addig elképzelhetetlen luxuskiadások is szóba jöhettek, mint a két óriási falfestmény a színházterembe.

Az alkotó, Maróti Géza valószínűleg nem érezte úgy, hogy teljes erőbedobással szeretne dolgozni a különös külvárosi projekten, így egy korábbi munkáját hasznosította újra Csepelen. Így történt, hogy
a Mexikói Operaház és a Csepeli Munkásotthon színházterme erős hasonlóságot mutat,
még úgy is, hogy Maróti a korszellemhez és a helyi viszonyokhoz hajlította az ókori görög mitológia alakjait. A csepeli Apollón üllőt formázó trónon foglal helyet, egyik kezében kalapácsot tart, a másikkal hatalmas fogaskerékre támaszkodik. Jobbról-balról egy-egy angyal fogja közre, kezükben pálmaággal és géptárcsával. Héraklész, az erő helyi félistene melósnadrágban, mezítláb, szerszámmal a kezében feszít.

Az új Csepeli Munkásotthon építését végül csak a Tanácsköztársaság bukása után tudták befejezni. Az 1920. tavaszán megnyitott épület szecessziós színházterméhez előcsarnok, ruhatár, pénztár, erkély és karzat is tartozott, a padlót parkettával borították, a mennyezetet pedig kazettákkal díszített dongaboltozat alkotta. A karzat mellvédjét a csepeli gyár különböző tevékenységeit bemutató jelképek: a vas- és fémipar, a fa- és építőipar szimbólumai díszítették.

Az eredeti vörös lobogók helyett ma már nemzeti színű zászlókat lengetnek Maróti Géza mitikus proletáralakjai, de ezen kívül nem sok minden változott a színházteremben, ahol egymást érik a filmforgatások. Egyszer még Wes Anderson is felbukkant itt egy parfümreklám erejéig. A második világháborúban lebombázott szecessziós épület felújítását az 1960-as évek elején kezdték el, így aztán a külseje inkább Csinibaba, mint Grand Budapest Hotel, de a színházterem ma is különös időkapu abba a rövid időszakba, amikor a csepeli munkásságnak nemhogy munkásotthonra, de még festményekre is volt kerete.
Fedezd fel Csepel történetét a hosszúlépés.járunk? Csepel: Az alkotás bűvöletében című, Koniorczyk Borbála és Merker Dávid Hosszúlépés a körúton túl könyve alapján készült városi sétáján!
hosszúlépés
A hosszúlépés.járunk? arról szól, hogy megmutassuk Budapest legizgalmasabb helyeit és szóban-írásban elmeséljük, előttünk kik és hogyan éltek, dolgoztak, csavarogtak és kockáztattak itt. Városi sétákat szervezünk és könyveket írunk, mert hiszünk benne, hogyha megismered Budapestet, nem tudod nem szeretni. Posztok mindenről, amit menet közben találunk, Koniorczyk Boritól, a hosszúlépés társalapítójától.
