Dwayne Johnson rámegy az Oscarra, Putyin szerepében Jude Law, Novák Katalin cipőjében az olasz államfő

- A Velencei Filmfesztivál programja kivételesen erős lett
- Egyébként is gyakran innen kerülnek ki a majdani díjnyertes filmek
- Ráadásul az idei mezőny azt is megmutatja, merre megy tovább a filmipar
A héten hozták nyilvánosságra a Velencei Filmfesztivál idei programját, melyből a hazai sajtó értelemszerűen a magyar érintettségű filmeket emelte ki, azaz Nemes Jeles László és Enyedi Ildikó új filmjeinek premierjeit. A világ legrégebbi filmfesztiváljának kínálata azonban most sok egyéb szempontból is figyelemre méltó annyira, hogy külön foglalkozzunk vele.
Először is, az augusztus végi, szeptember eleji időpontja miatt a Velencei Filmfesztivál jelenti a díjkiosztó-szezon kezdetét, igen gyakran itt mutatják be a soron következő Oscar-gála legnagyobb érdeklődéssel várt filmjeit, és ezzel némiképp előnyben vannak a másik nagy filmes eseménnyel, Cannes-nal szemben. Ez nem feltétlenül mutatkozik meg mindig a programban, idén viszont több nagy dobás jut Velencének, miközben az idei Cannes esetében inkább a politizálós-művészfilmes vonal dominált, amúgy jó pár nagyon is ígéretesnek tűnő filmmel, a nagyobb költségvetésű, vagy nagyobb neveket felvonultató filmek többsége azonban Velencében debütál.

A fesztiválon debütáló, legnagyobb érdeklődést kiváltó filmek
- Benny Safdie The Smashing Machine című, Mark Kerr MMA-legendáról szóló életrajzi filmje (trailer itt), melynek külön érdekessége, hogy Dwayne „A Szikla” Johnson alakítja Kerrt, és ez lenne az első komoly, díjakra is esélyes drámai filmszerepe (Safdie a Csiszolatlan gyémánt c. filmjében már hasonlót húzott Adam Sandlerrel). A felismerhetetlenre maszkírozott Szikla partnere Emily Blunt.
- Luca Guadagnino After The Hunt című #MeToo tematikájú thrillerje, a főszerepben Julia Robertsszel (Dwayne Johnsonhoz hasonlóan ő is először vesz majd részt a fesztiválon), Andrew Garfielddal és a The Bear sorozatban feltűnt Ayo Edebirivel.
- Egy politikai thriller, mely Vlagyimir Putyin felemelkedését mutatja be, egy fiktív (de nagymértékben Vlagyiszlav Szurkovról mintázott) spin doctor segítségével. A rendező Olivier Assayas, a két főszereplő Paul Dano és a Putyint alakító Jude Law, de játszik a filmben Alicia Vikander is. A The Wizard Of The Kremlin Giuliano Da Empoli azonos című regényén alapszik.
- Jim Jarmusch hat év után készített új filmet, a Father Mother Sister Brother egy három szegmensből álló antológiafilm lesz, olyan sztárokkal, mint Cate Blanchett, Vicky Krieps, Adam Driver és az elmaradhatatlan Tom Waits.
- Jorgosz Lantimosz nem tud annyira didaktikus filmet csinálni, hogy ne látnák szívesen a legfrissebb munkáját. Igaz, a Bugonia című sci-fi fekete komédia a tartalom alapján ígéretes: két konteófüggő elrabolja egy világcég nagyhatalmú vezetőjét, mert azt hiszik róla, hogy a Föld elpusztítását tervező ufo. Emma Stone ebből a filmből se hiányozhat, de játszik benne Jesse Plemons is. A film egy 2003-as koreai film adaptációja.
- A fesztivált Paolo Sorrentino új filmje, A kegyelem (La grazia) nyitja, mely egy, a magyar belpolitikából ismerős dilemmát mutat be: a leköszönőben lévő olasz államfő (Toni Servillo) azon dilemmázik, aláírjon-e egy kegyelmi kérvényt vagy sem.
- Nemes Jeles László Árva és Enyedi Ildikó A csendes barát című filmjéről ebben a cikkben írtunk külön, mindkettő a versenyprogramban indul harcba az Arany Oroszlánért
- Guillermo del Toro Frankenstein feldolgozását gótikus sci-finek írják le, ezért is telitalálat Mia Goth szerepeltetése a filmben, a főszerepet játszó Oscar Isaac és Jacob Elordi mellett.
- Noah Baumbach új dramedyjében (Jay Kelly) nemcsak a már említett Adam Sandler látható, de George Clooney és Laura Dern is.
- Az Oscar-díjas Kathryn Bigelow nyolc év után tér vissza új filmmel: az A House of Dynamite című geopolitikai thrillerben rakétatámadás fenyegeti az Egyesült Államokat, de nem akárkik próbálnak szembeszállni a veszéllyel, ugyanis Idris Elba és Rebecca Ferguson lesznek láthatók a főszerepben.
- Ezeken kívül is lesz még filmje a fesztiválon Park Chan-wooknak, François Ozonnak, Julian Schnabelnek és Gus Van Santnek, továbbá bemutatják Kaouther Ben Hania Gáza-tematikájú The Voice of Hind Rajab című filmjét, illetve Mona Fastvold Magyarországon folytatott filmmusicaljét, a The Testament of Ann Lee-t is.
Vagyis a program nagyon erősnek ígérkezik, ami viszont ezen belül is figyelemre méltó, hogy a fenti lista utolsó három filmje is egyaránt a Netflix gyártásában készül. A streamingcég – melynek filmjei nem versenyezhetnek Cannes-ban – tavaly csak felvásárolt filmekkel képviseltette magát a díjszezonban, mint az Emilia Perez, idén viszont három saját gyártású filmmel jelentkeznek, elismert rendezővel, és a negyedik, a tavalyi Konklávéval nagy sikert arató Edward Berger új filmje csak azért nem megy Velencébe, mert a fesztivál főigazgatója, Alberto Barbera szerint négy Netflix-film már túl sok lett volna a programban.

Barbera arra is felhívta a figyelmet, hogy az idei programban egyetlenegy film sem szerepel a nagy hollywoodi stúdióktól. Ez annak ellenére is trendértékű változás, hogy készültek idén nagystúdiós presztízsfilmek is (Paul Thomas Anderson: One Battle After Another és a Bruce Springsteen-film), melyek csak az európai fesztiválkört hagyják ki.
Az amerikai stúdiók minden bizonnyal még új identitást keresnek a válság után, az elmúlt évek viharai és az elhibázott próbálkozásaik után, hogy újra megtalálják magukat. A mostani helyzet megerősíti, hogy a bizonytalanság továbbra is fennáll. A Velencében látható sok amerikai film mindegyike vagy az indie-szektorból, vagy a streamerek, különösen a Netflix és az Amazon kínálatából származik. A streamereknek továbbra is megfelelő erőforrásaik vannak ahhoz, hogy szerzői filmeket készítsenek
– mondta a Velencei Filmfesztivál főigazgatója a Varietynek.
Az, hogy a Netflix minőségi filmeket is készít a sok középszerű film és sorozat mellett, nem új fejlemény (maximum azután újdonság, hogy tavaly a vezetőségváltás miatt nem jelentkeztek új filmekkel), ám az egyre nyilvánvalóbban látszik, hogy a nagy stúdiók (Disney, Warner Bros., Paramount, Universal) stratégiája a franchise-okra és a folytatásokra irányul, amelyek biztosabb bevételt hoznak a mozis piacon.
Pedig két éve, amikor a Barbie és az Oppenheimer sikerei után a Barbenheimer közel ugyanúgy dominálta a nyarat, mint tavaly a Brat Summer, voltak olyan remények, hogy a nagy stúdiók végre hagyják a fenébe a szuperhősfilmeket és a többi franchise-hülyeséget, és újra eredeti és minőségi filmeket csinálnak, mint a régi szép időkben. Ez mostanra elég nyilvánvaló, hogy nem jött be, a pandémia és a sztrájkok utáni bizonytalanság még óvatosabbá tette Hollywoodot, így már a streamerek és az indie szektor diktálják a tempót a művészfilmes és díjszezon-orientált projektekben. Ez a polarizáció még bőven a 2010-es években kezdődött, de mostanra vált igazán szembetűnővé.
Hogy a Velencében bemutatandó filmek közül melyiket mutatják be Magyarországon és mikor, az még a legtöbb esetben nem világos, de a netflixes címek esetében nyilvánvaló, hogy valamikor ősszel érkeznek majd. A többiekről azt tudjuk, hogy az Árva október 23-án, A csendes barát, A kegyelem, valamint Park Chan-wook No Other Choice című filmje pedig egyaránt jövőre kerül majd a magyar mozikba.