Japán vécétakarítók, tűzvörös égboltok és a kincs, ami niche
A moziról minden évben elmondják, hogy minimum haldoklik vagy már rég halott, és persze az is igaz, hogy már nem az aktuális filmpremierről beszélnek másnap a zöldségesnél, a buszon vagy a liftben a munkahelyeken, mégis hetente 5-6 új filmet is bemutatnak országosan, nem is beszélve a filmnapok, filmfesztiválok, egyedi vetítések, tematikus filmklubok kínálatáról.
Úgy gondoltuk, hogy sokan vagytok még, akik hasonló cipőben jártok mint mi – szeretnétek tudni a jó filmekről, de túl sok a zaj, így jól jöhet, ha a teljesség igénye nélkül összegyűjtünk nektek párat a mostani két hét azon kicsit nís, különleges, nemzetközi filmjeinek premierei közül, amikért szerintünk megéri moziba menni és amik talán könnyen elkerülhetnék a figyelmeteket. Ezek sokszor csak pár vetítés erejéig láthatóak vagy hetek alatt kipörögnek a kínálatból, érdemes tehát résen lenni.
Ha pedig nem mutatják be a közeletekben valamelyiket, beszéljetek a hozzátok legközelebb eső mozisokkal, fejezzétek ki aggályaitokat a kiszemelt filmmel kapcsolatban – az országos premierek esetében esélyes, hogy nem a falnak beszéltek.
Premierek
- Érdekvédelmi terület (The Zone of Interest) - premier: február 15., bemutatja: ADS Service
Jonathan Glazer ha csupán ezt az egy reklámot és ezt a videóklipet rendezi egész életében, már akkor örökké emlékeznénk rá, főleg mi magyarok, kis túlzással, mint a mindkét videóban szereplő Kovács Lajos színész visszatérő alkotótársára. De szerencsére több kivételes videóklip, rövid- és egész estés játékfilm is kötődik a nevéhez, legfrissebb ezek közül az Érdekvédelmi terület, amiről Lichter Péter írt nálunk hosszabban.
- És a király így szólt: milyen csodás szerkezet! (And the King Said, What a Fantastic Machine) - premier: február 15., bemutatja: Vertigo Média
Egyik kedvenc rövid dokumentumfilmünk a 2016-os Ten Meter Tower, ami a lebilincselő negyed órája alatt olyan embereket mutat fix beállításban egy műugró torony tetején, akik életükben először próbálnak leugrani a tíz méteres magasságból (itt meg is tudjátok nézni). Az egyszerűségével hódító film felhívta a mozgóképes emberkísérletek nagymesterének, Ruben Östlundnak a figyelmét is a projekt mögött álló svéd rendezőpárosra, Axel Danielsonra és Maximilien von Aertryckre, akiknek első egész estés dokumentumfilmjük mögé állt producerként, megalapozva ezzel a páros nagyobb nemzetközi ismertségét. Bár a nagyfilmes bemutatkozásuk finomságában nem ér fel rövidfilmjeikhez, és a direktséget több helyen is meg kell bocsátani neki, mégis szórakoztató és vitaindító másfél óra a mozgókép szerepéről a kamera feltalálásától a TikTok videókig.
- Tökéletes napok (Perfect Days) - premier: február 22., bemutatja: Cirko Film
Wim Wenders régóta várt visszatérése volt a nagyágyúk közé a 2023-as év: elkészítette Anselm Kiefer német kortárs képzőművészről szóló portréfilmjét 3D-ben és évtizedek után újra csinált egy lenyűgöző fikciós filmet a lassú mozi szerelmeseinek. 1985-ös Tokyo-Ga után ismét Japánban forgatott, visszatérve Yasujiro Ozu iránti rajongásának gyökereihez, egy másik ikon, Yakusho Koji színész segítségével, aki beragyogja a vásznat a nagyvárosi wc takarító mindennapjait bemutató filmben, és akit a főszerepért Cannesban a legjobb férfialakításért méltattak, ahol a zsűriben helyet foglaló Enyedi Ildikó is a fesztivál egyik kiemelkedő alkotásának tartotta.
- Tűzvörös égbolt (Afire / Roter Himmel) - premier: február 22., bemutatja: Vertigo Média
Kevés kortárs német filmrendező van jelen majd minden filmjével az itthoni mozikban, de Christian Petzold ilyen. Zsánerelemekből építkező, sokrétűen megírt pszichológiai drámái, jó érzékű színészválasztásai mind segítik a nézőit könnyebben kapcsolódni a filmjeihez, miközben lényeglátóan aktuális kérdésekkel foglalkozik. Ezúttal a klímakatasztrófa árnyékában egy fiatal író szenved a saját személyiségétől és második könyve megírásától egy Balti-tengeri elvonulás alatt, miközben körülötte nála csak felszabadultabb emberek élvezik fiatalságuk nyarát. Aki ismeri Eric Rohmer rendező munkásságát, az könnyen maga elé tudja képzelni a film alaphangulatát.
- Ne várj túl sokat a világ végétől (Do Not Expect Too Much from the End of the World) / feb. 23: Pécs, Apolló, feb. 24: Budapest, Uránia, bemutatja: Cinema Niche
A román film bátran kísérletező rendezője, a 2021-ben a Zűrös kettyintés, avagy pornó a diliházban című filmjével berlini Arany Medve díjas Radu Jude tavaly egy éles, fanyar humorú szatírával tért vissza, ami egészen újraértelmezi a filmnyelv formai és gondolati lehetőségeit mifelénk, itt Kelet-Közép-Európában. Miután megvette kilóra a nemzetközi szaksajtót és a filmfesztiválok közönségét, most két alkalommal ti is meg tudjátok nézni a Ne várj túl sokat a világ végétől című filmet a Puskin mozis telt házas vetítés után február 23-án Pécsett az Apollóban, 24-én pedig Budapesten az Urániában.
Kincs, ami Niche (ha ezen a héten nem jutsz el moziba)
- A gróf (El Conde) - elérhető a Netflixen
Pablo Larraín a kortárs chilei filmművészet talán legismertebb és leginnovatívabb alakja. Pinochet diktatúráját vámpíros horror-szatíraként feldolgozó tavalyi filmje Velencében mutatkozott be, majd azzal a lendülettel fel is emésztette a Netflix „kontentáradata”, így viszonylag kevesekhez juthatott el ez a sikertelennek ítélt próbálkozás, amelyben Ed Lachman (Öngyilkos szüzek, Carol) operatőri munkája fényesen jelzi, hogy milyen látványos és eredeti próbálkozások élnek meg egy pillanatnál is rövidebb reflektorfényt a streaming cégek által dominált piacon.
Felfedezés
A heti premierek és események fontos gerincét képezik a Cinema Niche rovatának, azonban mi magunk is használunk iránytűket, támpontokat ahhoz, hogy a kiszélesedő, nemzetközi filmkultúra útvesztőiben barangoljunk. A felfedezés alcím alatt hétről-hétre olyan szövegeket, platformokat, útbaigazitásokat ajánlunk (gyakran angol nyelven is), amelyek segítenek tájékozódni és kontextusba helyezni rajongásunk tárgyát.
Közel nyolc év után újra nyomtatott formában jelenik meg a Prizma. Az új évezred meghatározó magyar filmművészeti folyóiratának pocketbook különszámai ezúttal a kortárs észak-amerikai film egy-egy izgalmas életművét járják körbe: a tanulmányok Paul Thomas Anderson, Kelly Reichardt, Denis Villeneuve és Frederick Wiseman szerzőiségét vizsgálják. Hiánypótló kiadvány és egy olyan, különösen fontos együttállás, ahol a szerzők és szövegeik minősége messze túlmutat sok ehhez hasonló próbálkozáson, mégis közérthetően szól a nagyérdeműhöz. Március 11-én lapszámbemutató, de már most kapható Budapesten az Írók Boltjában.
Megszűnik a CinemaScope Magazine, ami az utóbbi évtized egyik legfontosabb iránytűje volt a cinefíl szubkultúrának az amerikai kontinensen. Szomorú hír, de előtte még búcsúzzunk hasábjain egy csodás nekrológgal a tavaly elhunyt Terence Daviestől. Bár Davies munkái itthon kevésbé ismertek, a rendező az európai fesztiválok ünnepelt sztárjaként élte utolsó éveit. Olyan balladisztikus alkotásaira, mint A hosszú nap véget ér (1992) vagy a Távoli hangok, csendélet (1988) a brit néplélek és munkásosztály saját termékeként tekint, miközben szocio-kisrealizmussal itthon is sztárrá avanzsált Ken Loach és Mike Leigh ezt sosem mondhatta el magáról ilyen magabiztossággal.
(A cikkben elhelyezett hiperlinkek gyakran a Letterboxd közösségi oldalra mutatnak. Ez egy filmes felfedező platform, ahol a tagoknak lehetőségük van a megnézett filmjeikről naplót vezetni, véleményeket írni, illetve más mozirajongókat követni és kapcsolatot tartani. Ha érdekel, hogy mi történik ebben a szubkultúrában vagy csak szeretnéd rendszerezni és értékelni amit megnézel, érdemes regisztrálni.)
Ebben a videóban például a fentebb emlegetett Wim Wenders és Yakusho Koji nevezik meg kedvenc japán filmjeiket a Letterboxd stábjának.
Cinema Niche
Az aktuális két hét legfontosabb mozibemutatói, eseményei, olvasni-és néznivalók a filmek világából a Cinema Niche szerint.
Niche? Cinema Niche? Wtf?
A CINEMA NICHE (nís) lelkes filmrajongók közössége, akik itthoni mozikban be nem mutatott, kortárs filmeknek szerveznek vetítéseket nagyvásznon, magyar felirattal.
„Segítünk az óriási zajban felhívni a figyelmet olyan filmélményekre, amiket kár volna kihagyni bárkinek, akit érdekel ennek a művészeti ágnak a fejlődése vagy csak szeret különleges és emlékezetes filmeket nézni.”
Kövesd a Cinema Niche-t az Instán is!