Cinema Niche

Füvekről és Cannes-ról

FILM
április 15., 15:42

Egy török mestermű országosan a mozikban, három rendezőóriás egyedi vetítéseken és a legnagyobb presztízsű filmfesztivál versenyprogramja. Április második felének különleges hazai mozibemutatói, eseményei, olvasni-és néznivalók a nemzetközi filmek világából a Cinema Niche szerint.

Premier

Nuri Bilge Ceylan (Messze, Volt egyszer egy Anatólia, Téli álom) kapcsán a filmművészet olyan nagyjaira szokás hivatkozni mint Kieslowski, Tarkovszkij vagy épp Bergman, hogy legalább a léptékét lehessen éreztetni, milyen szellemi örökséget visz tovább napjainkban a török rendező. Ceylan harminc éve készíti monumentális mozgóképes tablóit a természet kozmikus erejéről, értelmez újra filmzsánereket, mélyfúrásokat tesz az Anatóliai-félsziget néplelkének rejtelmeibe és lehengerlő kísérleteket folytat a tér és idő filmes ábrázolására. Ha ez túl elemeltnek is hat, filmjei amennyire költőiek, olyannyira hétköznapi helyzetekeket járnak körbe, szereplőiben könnyedén környezetünkre és magunkra ismerünk, miközben sokszor feloldhatatlan drámáiban alapvető emberi konfliktusaink köszönnek vissza. Bátran reflektál a politikai és hatalmi játszmák személyiség- és közösségromboló folyamataira, ezért filmjei a western, a krimi és a bűnfilmek hagyományait tudják kortárs közegbe helyezni, mégis távol áll tőle a leegyszerűsítés vagy a moralizálás. Az Elszáradt füvekről is úgy működik legjobban, ha minél kevesebbet tudunk róla, és mint egy nagyregénynek átadjuk magunkat a lassan hömpölygő, több mint három órás játékidejének, és lehetőleg utána se sietünk sehová még egy jó pár órán át.

Különleges vetítések, filmklubbok

A magyarhangya a Bálint Házzal együttműködve április 16-án, a holokauszt magyarországi áldozatainak emléknapján egyetlen alkalommal mutatja be Steve McQueen (Szégyen, Éhség, 12 év rabszolgaság, Lovers Rock) filmjét, az Occupied City-t az Urániában. McQueen két egymásba fonódó eseményről mesél: a náci megszállás történetéről, amely még mindig kísérti fogadott városát, és egy lassú utazásról Amszterdam üres utcáin a koranavírus járvány utolsó hónapjaiban. A végeredmény egyszerre sokkoló és lélekemelő, nagyszabású alkotás egy nemzet történelmi emlékezetéről és jelenéről. Szerintünk kihagyhatatlan alkalom, az utóbbi évek kiemelkedő alkotása a témában – már csak azért is mert Budapest városának és zsidó közösségeinek XX. századon átívelő sorsa ijesztő párhuzamot von a filmmel.

Április 15-től ‘Fake News’ címmel tematikus hetet tart a budapesti Francia Intézet, ahol többek közt vetítések és kerekasztal-beszélgetések keretében dolgozzák fel az összeesküvés-elméletek, pletykák és álhírek világát. Izgalmas választásként a kilencvenes években még egzisztencialista filmeket készítő, azóta viszont egyre nézőpróbálóbb és abszurdabb irányba haladó Bruno Dumont (Humanité, Li’l Quinquin, Slack Bay) 2021-es, eredetileg France című médiaszatíráját vetítik magyar felirattal egy alkalommal az intézet auditóriumában. A nézői megvezetés témaköréhez kiválóan passzoló film bár nem adja könnyen magát, de a Fake News hét többi programja mellett bátran ajánljuk a konceptuálisabb gondolatébresztők kedvelőinek.

Hazája romjai között nőtt fel Anselm Kiefer, az ünnepelt német képzőművész, aki Hitler bukása előtt két hónappal született. Németország nemzeti mítoszai iránti vonzalmát a múlt és a jelen összefonódásában érhetjük tetten, miközben lenyűgözi a II. világháború apokaliptikus hatású pusztítása. Ezzel párhuzamosan Wim Wenders róla készült alkotásában a film és a képzőművészet közötti határvonalak mosódnak el és a korábban már előszeretettel használt 3D-s technikával (Pina) engedi megközelíteni a művészt legintimebb perceiben: lángvágóval hasítja, majd olvadt ólommal fröcsköli le hatalmas szoborszerű festményeit, miközben a mellette álló asszisztense egy vízsugárral áll mindenre felkészülve. Április 26-án este kilenc órakor, közvetlenül a telt házas hét órai első vetítés után, másodszor és egyben utoljára lehet megnézni a filmet a Corvin Moziban.

Kincs, ami Niche (ha ezen a héten nem jutsz el moziba)

  • Az örök lány (The Eternal Daughter) - elérhető az HBO Max kínálatában / előzetes

Egy film, amely hányattatott útja során végül sosem jutott el a magyar mozikba, most végre elérhető az HBO kínálatában. Egy filmrendező és idős édesanyja (mindkét szerepben Tilda Swinton) rég eltemetett titkokkal szembesülnek, mikor visszatérnek egykori családi házukba, amely ma szállodaként üzemel. Hátrahagyott emlékek, és egy anya-lánya viszony bonyolult hálója szövi át a mindig csodás Joanna Hogg (Souvenir Part I, Part II.) önéletrajzi ihletésű kísértet történetét.

Talán kevesen tudják róla, de Hogg amellett, hogy a kortárs brit filmkultúra egyik legfontosabb rendezőjévé vált az utóbbi években, többek között neki köszönhetjük Chantal Akerman életművének teljeskörű kanonizációját, hiszen ő kutatta fel a rendező elveszettnek vélt műveit és rendezte meg Akerman első teljes körű retrospektív vetítéssorozatát Londonban nagyjából egy évtizeddel ezelőtt – ez pedig nagy előrelépés volt az egészen odáig vezető folyamatban, hogy 2022-ben Akerman egyik alkotását választották minden idők legjobb filmjének (Jeanne Dielman, 23, quai du Commerce, 1080 Bruxelles). A nagy vitákat generáló szavazásról korábban itt írtunk.

Felfedezés

Ismét eljött az év egyik legjobban várt időszaka: bejelentették a Cannes-i Filmfesztivál 2024-es versenyprogramjának java részét, május közepétől pedig kezdődnek a vetítések a francia riviérán. Már most két tucat filmet tudnánk mondani, amire igazán kíváncsiak vagyunk és amikről az év további részében beszélni fognak a filmszeretők. A Cinema Niche idén már csapatostul lesz jelen minél jobban lefedni a fesztivált, hogy tudjunk ajánlani a később bemutatott filmek közül és persze elhozhassuk nektek, amik máskülönben nem jutnának el a hazai mozikba. Elöljáróban pár különlegesség, amiket azonnal megnéznénk.

Az American Honey óta nagyon várjuk Andrea Arnold új rendezését, és bár közben bepillantást adott nekünk egy tehén mindennapjaiba (Cow), újabb egyszavas-állatos, Bird című filmjében már emberek a főszereplők, nem is akárkik: Barry Keoghan és Franz Rogowski párosánál kevés izgalmasabbat tudnánk aktuálisan elképzelni.

Hacsak nem Ali Abbasi (Holy Spider, Border) új projektjét, aki a titokzatos iráni krimije után Donald Trump karrierjének kezdetéről készített nagyjátékfilmet. Trumpot Sebastian Stan alakítja, akit utoljára a Different Man-ben imádtunk, Trumphoz hasonlóan szimpatikus üzleti partnerét, Roy Cohn-t pedig (akinek toxikus figuráját Tony Kushner Angyalok Amerikában című, világsikerű színdarabja is feldolgozta) a fantasztikus Succession sorozat Kendall Roy karaktere, Jeremy Strong.

Yorgos Lanthimos a Szegény párák után máris új filmmel jelentkezik, Jacques Audiard Selena Gomezt rendezi Emilia Perez című mexikói drogkartell-musicaljében, Vincent Cassel özvegyként halottakkal beszélget a The Shrouds-ban David Cronenberg-től, Paul Schrader és Francis Ford Coppola harminc év után újra együtt vehetnek részt filmjeikkel a fesztiválon, ahogy harminc éve nem volt indiai film sem a versenyszekcióban: most Payal Kapadia a 2021-es legjobb dokumentumfilm díja után (A Night of Knowing Nothing) szerepel All We Imagine As Light című fikciós filmjével. Paolo Sorrentino egy gyönyörű nőről készített filmet aki menekülne saját szépsége elől, Kirill Serebrennikovnál egy orosz költőt követünk New York-ban, Jia Zhangke és Miguel Gomes mindketten lenyűgöző trilógiáik lezárása után térnek vissza újra fikciós filmmel, Sean Baker pedig ismét a társadalom peremén élőkkel empatizál, Anora című filmjében ezúttal szexmunkások életébe nyerhetünk betekintést, minden bizonnyal sok-sok humorral, ahogy azt tőle már megszokhattuk. És ez még csak a versenyprogram, annak se minden filmje, a teljes listát itt találjátok.

A Cinema Niche legutóbbi ajánlóját itt lehet elolvasni.

Cinema Niche

Az aktuális két hét legfontosabb mozibemutatói, eseményei, olvasni-és néznivalók a filmek világából a Cinema Niche szerint.

Niche? Cinema Niche? Wtf?

A CINEMA NICHE (nís) lelkes filmrajongók közössége, akik itthoni mozikban be nem mutatott, kortárs filmeknek szerveznek vetítéseket nagyvásznon, magyar felirattal.

„Segítünk az óriási zajban felhívni a figyelmet olyan filmélményekre, amiket kár volna kihagyni bárkinek, akit érdekel ennek a művészeti ágnak a fejlődése vagy csak szeret különleges és emlékezetes filmeket nézni.”

Kövesd a Cinema Niche-t az Instán is!

Cinema Niche