Jó volna, ha nem lenne szabad kétszer ugyanazon a néven könyvet írni

könyv
július 18., 17:08

Az idei nyár talán legizgalmasabb kortárs irodalmi történése Szvoren Edina új kötete: a jelenkori hazai novellairodalom egyik legsikeresebb szerzője a Kérődző Kronosz című kötetében kilenc elismert, népszerű író amúgy nem létező szövegét alkotta meg. Vagy ahogy a kötet fülszövege fogalmaz, „olyan Nádas Péter-, Krasznahorkai László- vagy Tompa Andrea-mondatok olvashatók itt, amelyeket nem Nádas, Krasznahorkai vagy Tompa Andrea írt le, hanem Szvoren Edina”.

Miért vág bele valaki egy ilyen projektbe, mi köti össze a megidézett szerzőket, hogyan hat ez a munka a saját írói hang működésére? Többek között ezekről kérdeztük Szvoren Edinát a Nem rossz könyvek podcast rendhagyó, a Bánkitó Fesztiválon tikkasztó hőségben és közönség előtt élőben felvett epizódjában.

A tartalomból:

  • 00.00 Élőben a Bánkitó Fesztiválon, rettentő hőségben. Vendégünk Szvoren Edina. És az első kérdés: miért mindig novellaformában alkot?
  • 3.25 Zeneiség és irodalom, hogyan lehet meghallani más szerzők hangját?
  • 7.00 Miért kezd el valaki mások stílusában írni? Unaloműzés és pótcselekvés, de végül is minden írás pótcselekvés. „A valóságra vonatkozás a lehetőségeken keresztül történik, nem valamifajta mechanikus ábrázológesztussal.” Megelőzni a megidézett írókat, kitalálni, mit írhatnak majd legközelebb.
  • 12.35 Saját hang megtalálása íróként, és miért érdemes óvatosnak lenni eleve a saját hang koncepciójával. Esetlegességek és ismétlési kényszerek, nem tudásod felismerése, mint szervező erő.
  • 17.05 Kötet utolsó novellája Szvoren Edina nevében íródott, Szvoren Edina által. Hogyan alakította ezt a szöveget a többi kilenc írás?
  • 19.45 Mi a közös ebben a kilenc szerzőben? „Ők mozgásban lévő írói agyak, akik még remélhetőleg írni fognak.” Mi az az új, amit még írhatnak, és el lehet-e ezt esetleg előre találni? Nincs egy közös pont, de vannak például közös mániák.
  • 22.50 Volt, akit nem sikerült megírni?
  • 22.40 A Kérődző Kronosz tényleg a szakmai közösség iránt érzett mély felelősség könyve? (Melhardt Gergő idézett kritikája itt olvasható.) Egy ilyen típusú kötet elbizonytalanít kicsit, hogy miről is szól az irodalom, hol van ahhoz képest az író.
  • 30.20 Hogyan nézett ki ez a munka a gyakorlatban? Hogyan lehetett ennyire belemerülni egy-egy szerzőbe? És mit jelent a kérődzés?
  • 33.25 Hogyan befolyásolja ez a munka a további írást, mi az, ami átkerülhet majd a jövőben születő szövegekbe? Például a párbeszédek megjelenése egy lehetőség.
  • 34.55 Kihagyhatatlan kérdés: mit szóltak a megidézett szerzők a szövegekhez?
  • 36.50 Hogyan lehet ezek után még élvezettel olvasni? Miért jó, ha az irodalom tud meglepetést okozni, és hogyan lehet még találkozni meglepő szövegekkel?

Továbbra is várjuk a könyv- és témaötleteket a facebookos csoportunkban! Addig is további könyves tartalmakért ajánljuk Anna Instagramját és Bence Nemrosszkönyvek Instagramját, ahonnan a podcast nevét is kölcsönöztük.

A műsor meghallgatható a 444 Spotify- és Apple Podcast-csatornáján is, az eddigi részek:

Címlapkép: Botos Tamás, a felhasznált portrét London Katalin készítette.