Mire való az iskola?
El tudjuk-e egyáltalán képzelni radikálisan másmilyennek az iskoláinkat? Milyen szerepet tölt be az iskola abban, hogy milyen tagjai leszünk a társadalomnak? Hogyan képezik le a hazai iskolák a társadalmi különbségeket? És egyáltalán, mitől jó egy iskola? A Nem rossz könyvek podcast vendége Mészáros György oktatáskutató, az ELTE PPK docense.
Idén ősszel jelent meg először magyarul a kritikai pedagógia egyik alapműve, Az elnyomottak pedagógiája. A brazil Paolo Freire 1968-as kötete az elmúlt évtizedekben nemcsak oktatókat és baloldali gondolkodókat inspirált világszerte, hanem például Ferenc pápa számára is fontos hivatkozási pontként szolgált. A magyar kiadást lektorálta és az előszót Mészáros György írta, akinek szintén idén jelent meg könyve, „Jók leszünk!” – Hogyan formál társadalmi lénnyé az iskola? címmel, melyben egy középosztálybeli gyerekeket fogadó, illetve egy szegregátum mellett működő iskolában végzett résztvevő megfigyeléses kutatásának eredményeit mutatta be. Mészáros könyve az egyetem oldaláról ingyenesen letölthető.
A tartalomból:
- 00.00 Ezúttal csak rövid felvezető, mert legközelebb már az év kedvenc könyvélményeivel jövünk. De azért egy könyv, ami szóba kerül: Ács Dániel- Nem tudhatod.
- 2.45 És akkor a mai vendégünk: Mészáros György. Rögtön az első kérdés: miért fontos Freire könyve, és hogyhogy nem jelent meg eddig magyarul? És miért lehet érdekes Freire-t olvasni a 2020-as évek Magyarországán?
- 10.30 Ferenc pápa és Freire, kapitalizmuskritika és katolikus hit, valamint forradalmi pedagógia vs. reformpedagógia.
- 14.52 A bankszemléletű oktatás elmélete és mindannyiunk közös borzongató emlékei az iskolából. Ahogy tanítunk, az is formálja az embereket arra, hogy hogyan legyenek „jó” tagjai a rendszernek.
- 21.00 A dialógus szerepe és a valóságalapú oktatás mibenléte. És a látszat fontossá válása.
- 24.40 Mészáros György könyve, a „Jók leszünk!" - Hogyan formál társadalmi lénnyé az iskola?. És a két iskola, ahol résztvevő megfigyelést végzett. És a középosztálybeliség ideálja, ami talán nem is létezik.
- 31.20 Hogyan jön szembe kutatás közben az iskolákban a valóság, és hogyan írja felül az eredeti kérdéseket. Osztályok és habitusok. És hogyan lesz rendszerkritikai elméletből tanári gyakorlat?
- 39.10 Áttérés a gyakorlati szempontokra: hogyan keressünk jó iskolát? Egyáltalán, milyen a jó iskola? Nagyon könnyű a finnekkel példálózni, de könnyen félrevihet.
- 46.00 Változó tartalomfogyasztási szokások: olvasnak-e a diákok, és baj-e, ha változik, ahogy megismerik a világot? Az emlegetett Qubit cikk.
- 51.20 Három könyv Mészáros György ajánlásában: Gabriel García Márquez - Száz év magány (a Márquezről szóló epizódunk itt hallgatható meg), J. R. R. Tolkien - A Gyűrűk Ura és Éber Márk Áron - A csepp.
Továbbra is várjuk a könyv- és témaötleteket a facebookos csoportunkban! Addig is további könyves tartalmakért ajánljuk Anna Instagramját és Bence Nemrosszkönyvek Instagramját, ahonnan a podcast nevét is kölcsönöztük.
A műsor meghallgatható a 444 Spotify- és Apple Podcast-csatornáján is, az eddigi részek:
- #1 Kedvenc könyveink korábbi életszakaszainkból
- #2 Miért szeretjük annyira a skandináv irodalmat?
- #3 Mit tud kezdeni az irodalom a magyar politikával?
- #4 Mit olvasol, amikor gyereked születik? – anyaság az irodalomban
- #5 Ezek voltak a kedvenc könyveink 2023-ban
- #6 Hogy lesz egy könyv az év legjobb könyve?
- #7 Hogyan érdemes Krasznahorkait olvasni?
- #8 Hogyan lehet regényt írni egy bipoláris depresszió történetéből?
- #9 Tízmillió kis privát pokolban él mindenki, erről nem lehet regényt írni
- #10 A népmesék sokszor túl korán jönnek, a kiskamaszok valós problémáiból viszont nem kérünk
- #11 Aki úgy tud a lélekről írni, hogy közben elkerülte a guruvá válást
- #12 10 évvel a halála után jelenik meg Márquez új könyve, amit nem is akart kiadni
- #13 Szabó Magdának fontos volt, hogy a szomszédasszony is megértse, de mégse hazudjon
- #14 Mit jelent ma költőnek lenni Magyarországon?
- #15 Túlmentünk már azon, hogy mindent érdemes ironikus gúnnyal kezelni
- #16 A legfontosabb, hogy a tanár ne utáltassa meg az irodalmat a diákokkal
- #17 Ilyen az, amikor valódi tétje van az irodalomnak
- #18 Nádasdy Ádám: Nekem muszáj folyton fickándoznom
- #19 Jó volna, ha nem lenne szabad kétszer ugyanazon a néven könyvet írni
- #20 Máté Gábor: Ki kell állni a kultúra hatása ellen, hogy a józanságunkat megőrizzük
- #21 Első regények az írás őrülete és az exceltáblák felől
- #22 Knausgård azt akarja elmondani, hogy mit gondol az ember az életről, halálról és a világról
- #23 Az útikönyvek erényei és 444 jó hely Magyarországon
Címlapkép, technika: Botos Tamás.